Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2010-06-26, 12:12
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard 4. Att flytta till Kreta som pensionär!

Ett steg i rätt riktning

Jaha, lägenheten sa jag upp i februari, med 3 månaders uppsägning. Det känns vill jag påstå, definitivt alltså! Ja jag har ju sagt upp en lägenhet tidigare utan att ha nytt boende ordnat, men detta är annorlunda, på många sätt. Jag ska ju flytta till ett annat land och det är stor skillnad mot att flytta från Stockholm till Gävle än från Gävle till Kreta. Det känns lite pirrigt och mycket spännande, hur kommer jag att bo i Rethymno? Oj vad frågorna snurrar i mitt huvud! Men mest av allt känner jag att jag verkligen är på väg nu! På rätt väg!

Flygbiljetten blev min för 1900 kronor, enkel resa Arlanda – Chania lördag den 5 juni. Från 28 maj till 5 juni bor jag hos min dotter och det blir ett härligt avslut som svensk boende i Sverige.

Det finns mycket som ska ordnas på dessa 3 månader.
Jag har redan förnyat mitt pass, Ica-bankkort är fixat, Eu-kort förnyat.
Men det är hur mycket som helst kvar att göra! Papper till förbannelse, uppsägning av diverse abonnemang, skaffa kontantkort till mobilen, ny dator ska köpas, nästan hela mitt hem ska säljas, kartonger som ska skickas och som inte blir så dyrt, helt okey faktiskt, köpa stor resväska, vacumpåsar (smart). Ja jag vet inte allt som ska fixas, jodå jag har bra koll faktiskt.
Men bara det att bedöma hur mycket saker jag kan ta med mig är ju inte helt lätt. Jag menar, det jag tänkt ta med mig, får det plats i 2 resväskor och 2 kartonger? Jo jag kommer att provpacka tids nog, då kommer det att visa sig, kanske jag kan stoppa ner lite mer, eller måste jag plocka bort något? Det kommer att bli bra oavsett, Kreta har det mesta faktiskt. Förutom vad jag redan nämnt så ska jag hitta en bostad också och även där tycker jag att jag haft tur. Med nyfunna vänner i Rethymno och genom en hjälpsam tjej på Kalimera har jag två personer som hjälper mig att leta bostad i Rethymno, så jag är övertygad om att det finns en när jag kommer ner.


Min tur och mitt flyt bara fortsätter!

Idag, den 6 april ska mitt barnbarn Therese, som fyllde 11 år på Långfredagen, få en extra födelsedag med och hos mormor! Så jättekul att laga mat tillsammans och äta glasstårta och få sitta och prata bara med varandra.

Jiiipiiiii! Nu har jag bostad när jag kommer ner till Rethymno!!!! Redan 8 april fick jag mail från Git att hon hittat en bostad till mig!

Nu ska det rensas och säljas här! Jag tyckte jag hade lite prylar, men det måste varit någon som lagt dit nya! ;-)
Min sköna säng har nu fått nya ägare...ett Bed and brekfast faktiskt! Jag har fått låna en turistsäng av en snäll granntjej som faktiskt är skön att sova i.


Den 10 april var jag och goda vännen Wardaki till Spikhuset i Valbo för att kolla om det var någon fart på loppisarna och den 24 och 25 april hyrde vi loppisbord där. Vi sålde lite grann, men det blev alldeles för mycket kvar. Jag tänkte att nu blir jag nog tvungen att skänka bort resten, men underbara Wardaki säger att hon ju brukar hyra loppisbord ibland och föreslog att hon kunde sälja mina saker de gånger hon skulle hyra loppisbord igen och att vi kunde dela på pengarna som kommer in. Sagt och gjort, så blir det.

Den 19 april köpte jag ny minidator. Jag hade funderat ett tag om jag skulle köpa ny eller inte, men min gamla släpbara dator på 15 tum är 5 år gammal, vem vet hur länge den håller? Inte så kul att åka ner med den och att den kanske packar ihop efter kort tid och jag vill inte köpa en dator i Grekland med grekiskt tangentbord. Samtidigt blir texten i minidatorn lite jobbig när man ska skriva mycket, men mycket lätt att bära med sig och min gamla dator kan jag inte surfa trådlöst på, så båda är bra var och en på sitt sätt så nu tar jag med mig både 15-tummaren och 10-tummaren.
Hur kul var det att vakna den 20 april då? Nu är det vinter igen, snön vräker ner och ska tydligen fortsätta så under dagen och flygplatserna är stängda pga askmoln igen.
Den 23 april är tjejkväll med döttrarna och goa granntjejen. Kvällen var supertrevlig med god 3-rätters middag och gott vin, det gjorde du bra Mia (yngsta dottern)! Nettan (äldsta dottern) och Katja (granntjejen) åkte vidare till Harrys (Pub o danshak).
Mia ska upp o jobba imorgon bitti och jag ska stå på loppis och sälja mitt hem, så inget Harrys för oss!

Den 26 april var jag på AF. Har bara 7 dagar kvar av akasseperioden så det blir alltså jobb-och utvecklingsgarantin från den 4 maj. Jag har skrattat av glädje ända sen jag kom från AF! När man går över från akassa till aktivitetsstöd får man 20 lovdagar om året. Jag frågade om jag kunde utnyttja dom 20 dagarna sista månaden innan jag går i pension...och JAAAAA det kunde jag!! Så nu är jag ledig forever!!! Inget mer söka jobb och jag kan göra vad jag vill!

1 maj sov 2 av mina barnbarn, Nicoletta och Alexandra över hos mig och det var jättemysigt! Vi pysslade, spelade spel och lagade mat tillsammans.

Mera tur – mera flyt!
Fortsättning kommer!
Svara med citat