Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2008-05-13, 19:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Barnen vill kunna några ord!

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Fast är du riktigt tjenis med nå'n säger du ju bara 'Ya'!
Visst. Helt riktigt. Då är det mer Tja! Läget? Men det är ju kompisar emellan. Även om jag faktiskt har riktigt goda vänner i Grekland skulle jag aldrig få för mig att hälsa så!

Citat:
Och min erfarenhet är att om jag säger Yassou säger den andra Yassas, och säger jag sen Yassas till någon annan så nog attans säger han Yassou tillbaka
Jag förstår vad du menar. Fast jag hälsar alltid med Jassas/Kalimera för att visa respekt. Får jag då ett Jassou eller Ya tillbaka kan det vara ett lokalt sätt att hälsa eller så kanske de är trötta på turister och indirekt är lite oartiga...? För de har hälsat på 1000 turister före mig...? Jag vet inte. Jag bara försöker uppträda så artigt och respektfullt som möjligt när jag är på utflykt. Det är svårt att veta vilka ord som passar var...

Citat:
De är inte så formella.
Nä. Det har du ju rätt i! Det kanske är så att jag lägger större vikt vid artighet och respekt än vad som verkligen behövs! Svensk.... Och lite yrkesskada... Det kanske inte är så viktigt vilket ord man använder? Det kanske är så att hälsningen som sådan är det viktiga?

Peter
Svara med citat