Visa ett inlägg
  #58  
Gammal 2020-09-29, 09:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - en pärla.

Då har jag kommit till Naxos och imorgon åker jag hem till Sverige.
Resan med SuperJet gick bra då vågorna och vinden hade avtagit. Vaggelis hämtade mig i hamnen och vi åkte ut till Agios Prokopios. Allt är också sig likt här. Någon supermarket har aldrig öppnat för säsongen men tavernorna längs stranden verkar öppna allihop. En hel del turister, främst fransmän, finns här. Solstolarna och parasollerna står framme, men har glesast ur. Eftersom turisterna är lite färre verkar det som att det är familjen som främst jobbar på sina ställen och man har inte tagit in annan personal. Det blir nog ett tungt kommande vinter för säsongspersonal.




Första kvällen åt jag på taverna Stavros, längs stora vägen ner till stranden. Här jobbade bara far, mor och dotter.




Nästa kväll var jag på Colosseo taverna, ett ställe flitigt besökt av jag och Arne. Här har man t.o.m. en egen retsina.




Vaggelis och Effies lilla dotter Nikoleta har nu blivit så här stor. Avgudas av farmor!


Ikväll ska jag för första gången prova tavernan mitt emot Stavros, den som det brukar var kö för att få ett bord redan vid 7-tiden. Nu är det mycket glesare.

Vaggelis har inte öppnat sitt andra hotel, Naxos Island, i år och även då inte tavernan på taket.

Birgitta/L.L.
Svara med citat