Visa ett inlägg
  #46  
Gammal 2011-10-11, 18:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen

Laero, jag vet för lite för att uttala mig om NÄR det brakade iväg och gick alldeles snett, men eftersom jag sympatiserar med PASOK vill jag ju skylla på ND, så klart...

Men en annan sak tål att tänka på. Om jag inte konsumerar (mer än det allra nödvändigaste)- är jag antisocial då? Det förefaller ju så, för affärer och företag och banker lever på att jag gör av med alla mina pengar. - Om det faller en massa affärer och företag och banker, kan det inte bero på att det föreligger överetablering? Ska jag som konsument känna mitt ansvar att handla och köpa och konsumera därför att det finns för många affäret, företag och banker?
Nu får jag dåligt samvete dessutom, förutom dålig ekonomi....

Sen en annan sak. Om man konstaterar att massor av greker ( liksom svenskar, norrmän, finländare) har tagit för många lån kan man samtidigt se att inte allt gått till strunt. Alla de vackra hotell och restauranger du som turist besöker och njuter av är finansierade med lån. All infrastruktur som vägar, flygplatser, hamnar är finansierade med lån. En våldsamt stor del av dessa byggen har material, utrustning och ingenjörskunskap från Tyskland, Frankrike, Italien, osv. På samma sätt som vi betalar av våra huslån måste länder och kommuner betala av sina investeringar.

Det var kanske här nånstans det gick snett med OS. Men det får nån klokare person reda ut. Jag vet bara att många , många europeiska länder har tjänat grova pengar på Greklands modernisering.