Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2005-11-02, 18:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Google gör det igen - Picasa

Viss varsamhet anbefalles!!! Picasa, eller Picasa 2 som senaste uppdateringen heter, den är både vin och vatten!!!

Alltså!!! Picasa är freeware, visst, men den har sina begränsningar. Picasa går in och scannar av alla hårddiskarna på din dator och lägger därefter upp prydliga album i datumordning. Och detta med krympta bilder!! Så långt allt väl!! Men::: Picasa har en benägenhet att plocka in alla datorns bilder i sitt eget lilla arkiv. Sen, när datorinnehavaren vill gå igenom arkivet och plocka bort dåliga bilder, ja då infinna sig problemet!!!

Ligga bilderna i originalarkivet eller i Picasas arkiv??? Var raderas bilderna???

Viss försiktighet anbefalles....

Jag har alla råbilderna från Konica-Minolta DimageA2 placerade på Hårddisk G, 400 Gig!! Där samla jag allt som jag vill ha kvar intakt vad som än händer på disk C:: Ja, där operativet ligger. Men Picasa blandar och ger lite hur som helst!!

Alltså: Ska ni redigera och radera bilder i Picasa... Kolla då noga upp om Picasa raderar där ni vill att det ska raderas, eller i Picasas egna lilla Katalog!!!

Resultatet kunna eljest bliva förödande!!!

Lägg därtill att Picasa alltid när programmet öppnas söka kontakt via nätet!!
För vad?? Uppdatering?? Nix, icke troligt!! Alla som hava en interaktiv brandvägg kunna konstatera detta!!!

Arne
Svara med citat