Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2010-06-05, 09:10
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Att hitta ”hem”

I alla de år jag haft planer på att flytta till Grekland när jag går i pension var tanken först som övervintrare, men senare bestämde jag mig för en definitiv flytt därför att min pension inte skulle tillåta dubbelt boende. Hellre allt än inget.

Jag har haft en del funderingar på var jag skulle slå ner mina bopålar, men det måste bli på en plats som fungerar socialt även på vintern, så små öar går bort även om det är de jag tycker mest om. Fastlandet har jag aldrig varit intresserad av, så det som återstår är Rhodos, Peleponessos, Kreta och Evia. Av dessa var det bara ett alternativ som kändes lockande för mig. Kreta! När mina funderingar kommit så långt bestämde jag mig för att åka dit och rekognosera och läste allt jag kunde hitta om Kreta och de olika orterna. Jag har läst om andra som haft samma dröm och redan flyttat dit eller var på väg. Jag har till och med träffat några av dem som tagit det stora steget, antingen som övervintrare eller som flyttat definitivt.

Jag köpte en flygstol tur och retur för 3 veckor med utresa lördag den 10 maj och hemresa den 31 maj 2008. I min tro att Chania var platsen jag skulle bli pensionär i förbokade jag 3 veckor på Casa del Amor i Chania. På Arlanda träffade jag Päivi och Lasse som jag blivit bekant med på Kalimera. De skulle också bo på Casa del Amor, fast bara 2 nätter, sedan skulle de till andra platser på Kreta. Måndag den 12 maj var min födelsedag och jag fyllde jämna 60 år. Allt firande hade jag åkt ifrån, men jag fick en otroligt fin dag tillsammans med Päivi och Lasse som hade hyrt bil och tog med mig till Paleochora där de skulle tillbringa några dygn, själv åkte jag hem till Chania med kvällsbussen. Tack Päivi och Lasse för en underbar födelsedag!

Jag tillbringade mina dagar med att utforska Chania och var också till Kato Stalos och Agia Marina. Visst var Chania vackert och mysigt och jag trivdes där som turist, men när jag försökte tänka mig ett fast boende där så kändes det inte så där klockrent för mig att slå ner bopålarna där.

”Hemma”

Hur som helst! Efter en vecka bestämde jag mig för att göra en utflykt till Rethymno, så lördag den 17 maj tog jag bussen dit. Resan var mycket vacker med Oleander som kantade nästan hela vägsträckan. När bussen närmade sig Rethymno längs havet och hela Rethymno bredde ut sig nedanför fick jag riktig greklandskänsla, detta gillade jag, så här ska det se ut, närheten till havet, färgerna, känslan och jag undrade för mig själv om jag var ”hemma”, om det var här jag skulle slå ner bopålarna som pensionär.

När jag klivit av bussen såg jag marknaden på avstånd och gick dit. Det är helt otroligt!!!!! Det tog 5 minuter från busshållplatsen till marknaden och den första jag springer på är Päivi! Vad roligt det var att träffa dem igen! Vi gick en runda genom stan och hamnade så på deras pensionat, Olgas. Jag visste om pensionatet från Kalimera. På Olgas takterass träffade vi ett engelskt par som är Päivis och Lasses vänner och tillsammans med dem drack vi öl och pratade. Det engelska paret som är i 70-årsåldern var jättetrevliga och de hade varit ute och vandrat, tufft!

Päivi sa att de skulle äta på Stellas vid 19-tiden på kvällen och undrade om jag ville komma med, det ville jag. Sista bussen går 22:30 så det är gott om tid. Jag hade hört talas om och läst om Git och Calle som flyttade permanent till Kreta 2005 och Päivi sa att Git också skulle komma till middagen på Stellas. En halvtimme före middagen samlades vi på terrassen för att ta en Ouzo och nu träffade jag också Git som är en supertrevlig tjej. Hon följde mig senare till bussen och vi bestämde att jag skulle komma tillbaka till Rethymno en annan dag. Vilken otroligt fin dag jag hade haft, den bästa hittills, och så trevliga människor. Jag hade tagit flera promenader i Rethymno och tycker jättemycket om staden, här känner jag mig hemma, här ska jag bo, det har jag bestämt nu!

Jag längtade tillbaka till Rethymno så jag bokade ett rum på Olgas för 2 nätter redan från måndagen, packade en 2-dygnsväska och var där halv elva och Git väntade på mig på Stellas. Mina 2 dygn i Rethymno med mina nyfunna vänner kantades av trevliga middagar, sittning på deras altan, samt besök på en nattklubb där Calle spelade. Jag träffade Päivi och Lasse även den här gången, men bara en kort stund för de skulle ut på vandring.

Jag hade så gärna stannat i Rethymno resten av tiden, men jag hade ju förbokat alla 3 veckorna på Casa del Amor i Chania och tyckte det skulle vara fult att bryta bokningen nu. Jag hade ju lärt känna George också, haft många samtal med honom och visste att han hade svårt att fylla pensionatet. Jag var iallafall inte bekväm i att avboka rummet.

Jag åkte till Rethymno en gång till, men utan att träffa Git och Calle som jag visste hade rest till Sverige, men jag var tvungen att känna Rethymno på pulsen lite mer. Jag träffade Päivi och Lasse i Chania innan de åkte hem till Sverige en vecka före mig. Sista veckan tillbringar jag i Chania med promenader, fotografering och shopping. Jag är mycket nöjd och glad över att ha hittat hem! När jag åkte till Kreta trodde jag inte att jag skulle hitta ”min” plats redan vid första resan. Jag hade tur – och flyt!!

Vid den här tiden var min plan fortfarande att övervintra på Kreta och att bo i Sverige på sommaren. Jag hade ju ett jobb och en vettig inkomst, så jag skulle hinna spara mycket pengar vilka bland annat skulle betala mitt dubbla boende. Jag ville fram till min pension om så där 3 år (2011), åka minst en gång om året till Kreta. Min nästa resa till Kreta vill jag alltså göra över jul och nyår för att känna på vinterklimatet. Innan jag beställer den resan måste jag få svar på ansökan om semester över jul och nyår och det får jag inte förrän framåt oktober. Under tiden planerar jag och drömmer om resan, jobbar och sparar så mycket pengar jag kan.


När det inte blir som man tänkt sig - Nya planer.
Fortsättning följer!
Svara med citat