Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2019-07-05, 16:58
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Greklands problem

Bor i Grekland och grekiska staten hjälper inte till alls när det gäller barnafödande. De är för mycket inställda på nuet och att klara ekonomin nu. Jag har tyckt i flera år att de borde börja fokusera på det här.

Sen krisen kom är det vanligt att stanna på ett barn här, eller inte kunna skaffa några barn alls. Dels beror det på att de inte har råd med flera, dels för att de inte har tid, för att de jobbar så mycket.

Barnbidraget slopades för de flesta familjer för några år sedan, och bara de väldigt fattiga, där båda föräldrarna är arbetslösa, får barnbidrag. Och möjligtvis de med tre barn eller fler får några hundra euro mer på bankkontot varje år. Men för medelinkomsttagare som har ett eller två barn är summan på 0.

Om man ska föda säkert måste man välja privat, så de flesta pungar ut massa pengar på det. Alla ultraljud innan det kostar. Alla barnläkare kostar. Ingen gratis BVC, och ingen gratis barntandläkare.

Undervisning? Föräldrar som egentligen inte har råd måste lägga ut massa hundra euro om året på frontistiria, dvs extralektioner, för att få en ordentlig utbildning.

Det är inte så konstigt att folk inte kan göra fler barn. Fast de vill. Det är sorgligt faktiskt.

Jag har tvillingar på tre år, och under dessa tre år har jag lagt ut otroligt mycket pengar, pengar som jag inte skulle behöva lägga ut om jag bott i Sverige.

Politikerna gömmer huvudet i sanden tyvärr när det gäller denna fråga. Den enda politikern som jag hört säga något om det här är Mitsotakis, partiledare för Ny Demokrati, som nyligen lovat att om han blir vald (det är val här på söndag), så ska han ge 2000 euro till varje nytt barn som föds. Kan vara en början faktiskt.
Svara med citat