Visa ett inlägg
  #100  
Gammal 2018-06-11, 22:09
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Måndag 11 Juni. Pythagorion.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi vaknade denna måndagsmorgon med våldsamma åskknallar och strilande regn. Men så skönt, ja för oss alltså som ogillar hård värme och stekande sol.
Måhända stolsuthyrarna på stränderna vrida sina händer i förtvivlan, medan butiksägarna i byn slår klackarna i taket av glädje...

Nu vid elvatiden gick vi upp till Taverna Maritsa att klyva ett krus samt sammanträffa med Åke och hans Fru, de är kalimeravänner. Vi fick en tub Kalles kaviar samt en låda korntunnbröd. Birgitta jublade.

Gårdagens resa hit till Pythagorion med Dodekanesos Express gick i rasande fart och tog tid strax under en timme. Turligt nog kunde vi finna oss en taxi vid kajen för transport till vårt Hotel. . Hotellet är beläget mitt i smeten med 100 meter ner till hamnpromenaden, och på bekvämt avstånd från de tavernor i Pythagorion vi gilla allra mest.

Vår favorit är Taverna Pythagorion vid hamnstråket. Därtill har vi så Maritsa och den Norsk--Grekiska tavernan Symposium. Just mitt emot vårt Hotel finnes en välsorterad Market. Mer kunna vi icke begära. Nu har vi sex dagar att tillbringa här i Pythagorion innan hemresan till Umeå med flyg från Samos via Athen.

Gårdagskvällens middag avåto vi på Taverna Pythagorion. Det fick bli varsin tallrik med tomatsoppa av husets tillverkning. Nu har turisterna anlänt i full kraft. Det var välfyllt på alla strandtavernorna, och inslaget av skandinaviska tungomål var påfallande.

Solen har nu återkommit till Ön och solpressarna skynda nu ner till stränderna att intaga sina positioner på solstolarna.

Charterplanen dundrar ner och upp från flygplatsen med turister.

Arne och Birgitta
Och vad bottnar denna din "fördolda" avsky för "solpressare" i ? Mig veterligt är det majoriteten av Svenskar som åker till Grekland för sol och bad? (solpressare) .
/ Tom (som älskar sol och bad just nu i Agia Anna Naxos )

Senast redigerad av Tom den 2018-06-11 klockan 22:24.
Svara med citat