Visa ett inlägg
  #23  
Gammal 2021-09-13, 14:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Ränseln är ånyo packad.

Måndag 13 september, Agathonissi




Åter en underbar morgon på Agathonissi! Det är helt fantastisk att sätta sig i trädgården till Marias Rooms med en kopp kaffe tidigt på morgonen.
Det är helt tyst och fortfarande sover människorna på dom tre segelbåtarna som ligger inne i bukten. Så småningom kommer en människa från någon studio med badkläder och går sakta ut i havet. Sen ligger personen bara där och flyter, flyter. Jag vågar inte bada själv då jag inte kan styra ben så bra och dessutom har jag dålig balans. Jag som har varit en så bra simmare!

Nu har myggorna delvis fått sin överman! Myggmaskinen som satt på väggen hade blivit modern. Det fanns nämligen en on-off-knapp på maskinen! Så nätterna på rummet går bra, då jag har med mig en mängd tabletter. Lite värre är det vid tavernasittning hos Glaros på kvällarna. Då blir det strumpor och långbyxor på.




Ni som har varit på Agathonissi minns väl att Glaros taverna även har en uteplats vid vattnet. Se bild. För tillfället används den inte för de vindskydd och stolpar har blåst ner vid någon storm. Jannis har plockat in dessa samt även stolarna och borden. Troligen återkommer de nästa sommar.

Nyfiken som jag är har jag bland annat frågat Jannis om ett par saker. När det gäller dom båtflyktingar som kom 2015 och 2016 och kanske senare också har det nu helt försvunnit. Vi minns från en tidigare resa att det kom ungefär 200 flyktingar varje natt som något dygn senare transporterades till Samos med Nisos Kalymnos.

När det gäller covid-19 säger man att hela befolkningen har vaccinerat sig. Även att ingen har fått smittan. Den faktan kan jag ej kolla upp, men det är ingen som har munskydd på sig, inte ens på mini-market. På färjan hit hade alla munskydd.

Birgitta
Svara med citat