Ämne: Snålhet?
Visa ett inlägg
  #65  
Gammal 2007-07-10, 10:50
Ingelas avatar
Ingela Ingela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Snålhet?

Jag har haft intensiva diskussioner med min sambo om precis just detta, som nästan lett till osämja när det är dags att betala. Han vill bara lägga dricks om det verkligen varit enastående mat och service, jag vill lägga 10 % (om det inte varit uselt, så blir det ingenting) och om jag rannsakar mig själv så vill jag dricksa dels för att jag vet hur dom sliter och hur lite dom tjänar (men som någon skrev - då är det ju egenligen fel på systemet, vi som gäster ska ju inte behöva betala deras löner) eller så gör jag det för att det känns pinsamt att inte göra det plus att jag tror det betalar sig i längden om det är ett ställe man vill återvända till.
När det gäller caféer och barer jag ofta återvänder till så dricksar jag generöst ibland och mindre ibland men det resulterar oftast i att jag får en gratis påfyllning av vinet osv. Så i slutänden får jag tillbaka vad jag ger känns det som.
När jag jobbade i en hotellbar i Grekland var det ett engelskt sällskap som både åt och drack mängder under en hel vecka, vi passade upp på dom dag som kväll (för 12 sek i timmen ska tilläggas...) och inte en enda gång la dom nånting i dricks. Vi höll god min inför sällskapet men muttrade lite inför varann men så sista kvällen innan de skulle åka så lämnade de en jättedricks och tackade för bra service - det värmde!

/Ingela
Svara med citat