Visa ett inlägg
  #43  
Gammal 2011-06-04, 12:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 4 Juni

Lördag 4 Juni

Oj, lika varmt idag. Vid pass halvsju i morse var det redan 24 grader varmt och sol från molnfri himmel. Vi inledde med att under förmiddagen lyssna till ”ring så spelar vi” fram till halv tio lokal tid. Alltid lika skojigt att få lyssna till lokalradions nyheter. Lyss till vädret är en extra krydda ju eländigare det är i hemlänet.

Nu till den grekiska krisen. Arne har slagit sig i samspråk med ett antal greker här i Paleochora att spörja hur de ser på sagda kris. Anmärkningsvärt var samstämmigheten i uppfattning att det verkliga hotet är en militärkupp av samma slag som på 1970-talet. Detta har vi icke kunnat se i debatten på alla de svenska webbdagstidningar vi följer här på plats.

Nu ter sig emellertid en militärkupp som höjden av osannolikhet. Dels är ju Grekland medlem i EU-s försvarspolitiska samarbete inom ramen för Weu, den västeuropeiska försvarsunionen. Detta medlemskap förpliktigar övriga i weu ingående tretton länder att genast intervenera i ett land som drabbas av inre eller yttre angrepp på staten. Lägg därtill Natomedlemsskapet som innebär samma och därtill utökat skydd.

Innan vi tog promenaden hit till västra stranden och vår oas och Taverna Atoli för lunch, passade vi på att hos Haris servering beställa en god liten söttårta i kartong. Denna medbringade vi till ett äldre pensionerat grekpar som har sitt boende just ett hundratal meter från vårt hotell.

Var dag när vi promenerar ner till byn har vi stannat till för att klappa kattorna, fyra till antalet, samt med kroppsspråk och åtbörder försöka kommunicera med de två gamlingarna som sitter på sin lilla utealtan.
Oj vad glada de blevo av vår gåva!

Bilder på det gamla grekparet samt reservkustfärjan och byn lägges starx in i galleriet under ”4Juni”

I afton har Haris Hotel inbjudit till gästabud för alla gästerna. Det vankas mat i mängder till billig penning, samt att otvunget kunna umgås med såväl värdfamiljen som övriga gäster av olika nationaliteter.

Litet tillägg från mig, Birgitta.
Vi lämnade vår favorittaverna igår kväll vid pass halvtio. Mörkret hade sänkt sig över nejden. Då tänkte jag på Umeå och skäret som nu troligen har ljust dygnet runt. Strandpromenaden var dock upplyst och det sorlades på tavernorna. Jag lämnade Arne, som gick in på INKA för att handla. Vår hemväg är en liten gränd, som vi nu har lärt känna mycket bra. Här var det mörkt, men det är inga problem. Jag gick först förbi matthandlerskan, men hon hade stängt. Sedan hörde jag ett sorl, det var ett tiotaltal tonåringar som umgicks, sittande på en mur. De såg ut att trivas med varandra. De skulle nog snart gå ner och köpa hämtpizza.

Doften av örter längs vägen är bedövande och samtidigt vederkvickande. Vårt äldre par (se ovan) hade stängt sin lägenhet och tagit in kattorna. Väl hemma satte jag mig på altanen och såg ljuset från ett par fiskebåtar. Här kan man sova bra!

Arne och Birgitta
Svara med citat