Sv: Samariaravinen?
Jeg har gått Samariaravinen mange ganger, og jeg regner meg ikke som atletisk, men jeg er vant til å gå tur i skogen her hjemme. Nedstigningen til å begynne med er bratt og lang, og tar mest på knærne. Stien er ikke vanskelig, det er skikkelige trapper med rekkverk og det hele.
Varme kan bli et problem, særlig slutten kan bli et lite helvete når det er varmt. Men badet når du kommer frem er himmerik. Start tidlig! og ta med mye vann, både til å drikke og til å helle over deg! Og ta med oliven eller noe annet salt for å erstatte saltet du svetter ut. Det er mye vann i ravinen, men etter at jernporten er passert er det slutt, så da må du passe på å ha fyllt opp alle flasker. For all del solhatt. Jeg vil anbefale å reise opp til Omalos om kvelden og sove over for å få begynt med en gang de slipper folk ned. Da kan du kanskje slippe unna de verste folkemengdene?
Men når dette er sagt, er det verdt det? Første gang jeg gikk kunne det være langt mellom de som gikk, og vi gikk på nydelig sti dekket av barnåler. Sist jeg gikk ravinene gikk jeg i en endeløs kø, knapt en meter mellom de gående, og stien er slitt ned til stenene. Stenstøvet ligger mellom og kan gjøre det glatt.
Og for all del. ikke la deg lure av turopplegg om Samaria "The lazy way". Da kommer du frem til Aghia Roumeli når det begynner å bli varmt, og du må gå det kjedelige stykket inn til "jernporten" - det trengeste stykket - to ganger, både frem og tilbake.
Rutebuss opp til Omalos er helt greit. Ettersom hvor du bor kan du ta båten til Chora Sfakion og bussen til Rhetymnon eller båt til Paleochora og buss til Chania. Hvorfor ikke bli en natt eller to i Agia Roumeli for å hvile etter turen?
En annen ravinetur er ravinen Aghia Irini litt lenger vest som ender ved Sougia. Den er ganske flott den også.
hilsen Helga
|