Visa ett inlägg
Gammal 2007-06-25, 07:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Folegandros är en mycket populär ö bland turister från hela världen där greker och italienare är i majoritet. Den kallas av en del för kult-ö och vad som avses varierar säkert. När jag var där nu i juni var det bara rumsraggare från Karlavostasi och Angkali inga från Chora. Det var mycket enkelt att ta bussen upp till Chora och finna boende på plats. Jag bodde verkligen bra och beläggningen varierade under mina nio dagar på ön. När Folgandros är fullbokat är svårt att svara på. Augusti är defintivt fullbokat men början av juli skulle jag chansa på att få ett rum på ön. Det var få skandinavier där nu i juni men efter skolavslutningarna i norden ändrar det sig. Det är helt överlägset att bo i Chora speciellt i år när det byggs en del i hamnen.

Ios är fint men Folegandros har själ och en stämning som jag inte hittat på andra ställen. Gott om matställen, musikklubbar finns det också och en kväll var det grekisk dans hela kvällen. Skränigt barliv finns inte utan här roar sig "fullvuxna" men även yngre. Musikklubben ligger i utkanten av Chora ett par minuters promenad från det tredje torget strax innan det fina hotellet Fata Morgana. Gott om bofasta som blandar sig med turisterna på uteställena vilket också ger karaktär åt ön. Maten den bästa tänkbara för den som gillar riktig grekisk mat. Här görs också en hemgjord pasta som serverad med lamm eller kyckling är underbart god.

Har nästan inte hört någon som inte gillar Folegandros men det är klart att stannar man i hamnen är det ingen hit. Träffade ett par svenskar där som varit på ön tre dagar utan att besöka Chora och de var på väg därifrån.

Folegandros är en pärla som har behållt sin charm utan att falla i massturismens grav. Andra öar som jag gillar skarpt är ex Amorgos, Karpathos, Sifnos, Fourni och Naxos vilket kanske ger en fingervisning.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-06-25 klockan 07:14.
Svara med citat