Citat:
Ursprungligen postat av puttelino
Ville bara fråga om,det är så att myggbetten blir lindrigare med dessa allergimedel? Min son och sambo har mkt ont av myggor o nu när vi skall ned till grekland igen,så vore ju det bra att ha nåt som lindrar.
|
Ja, klådan och svullnaden är en allergisk reaktion mot giftet i myggbetten. Dels finns det flera olika typer av allergimedicin, dels finns det olika fabrikat av samma medicin, men fråga på apoteket så hjälper de er säkert. Jag tror att Zyrlex (eller en kopia, billigare) är bäst mot insektsbett. Det är iallafall vad min man har fått rekomenderat som förebyggande mot getingstick.
Medlen har ingen varningstriangel, men vissa personer blir trötta av dem. Man äter en gång per dygn, så äter man innan sänggång brukar man slippa tröttheten.
Citat:
Ursprungligen postat av puttelino
Nu när vi var nere i somras o pojken blev mkt biten,så hade vi salubrin som lindring...fick badda på betten.
|
Det finns en liten "penna" med ungefär en "roll on kula" i ändan på apoteket som heter "after bite". Fungerar jättebra mot myggbett, om man inte redan har kliat - då svider det infernaliskt

.
/Marianne