Visa ett inlägg
Gammal 2007-06-06, 11:00
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Limenas eller Limenaria (särskilt hotellen Filia, Blue View och Thalassies)

Hej Camilla!
Först lite om geografin på Thassos, alltså Golden Beach = Skala Panagías = Chrissi Ammoudiá. Skala Potamias (14 km till huvudbyn Limenas) ligger på östersidan av ön vid samma bukt, i andra ändan. Båda, Skala Potamia och Skala Panagias är rena små semesterorter med många hotell och tavernor och barer.
Panagía och Potamía är deras bergbyar och mycket vackra, ganska "genuin".

Limenaria och Potos ligger på södra sidan av ön, avståndet mellan dem 4,5 km. Limeanaria, 42 km från Limenas, är lite större och båda är säkert mycket livliga i juli. Jag själv tycker att L är en av de trevligaste ställen på Thassos. Blue View ligger på sandsstranden, inte alldeles i centrum, men man kan gå längs stranden och vägen är inte så lång. På katalogen står det säkert? Jag vet att många finska turister har tyckt mycket om hotellet. Jag har bara besökt huset och det såg mycket trivsamt ut.
Om Thalassies vågar jag inte säga något, känner det inte, men efter en bild ligger det alldeles på stranden??

Det är lätt att fara med bus på ön, men dom går inte efter kl 18, åtminstone i juni, nu i april när jag var där senast, gick bussarna inte efter kl 16!!!

Limenas är alltså "en huvudstad", en trevlig livlig by med sin fina "akropol" och kastro, fina klippor utanför byn och många goda tavernor, barer och discos, men om dem vet jag inte mycket (jag reser oftast ensam och sitter inte ofta på bar!).
Jag försökte att hitta på hotel Filia på internet, så att jag kunde se var det ligger på kartan men lyckades inte.

Fråga bara mera, jag ska hjälpa gärna om jag kan!

mvh/Eija

PS. Nu hittade jag Filia på kartan. Hotellet ligger alltså nära nya hamnen. Jag tänker att det ligger ganska lugnt. Visserligen är hamnen mycket livlig då alla färjor från Kavala kommer dit, men hotellet syns ligga lite längre bakom hamnen, dock inte långt från centrum. Där finns det en mindre sandsstrand alldeles nära. I omgivningen finns det många nyare hotel och cafeér, tror jag.

Senast redigerad av eija den 2007-06-06 klockan 11:13.
Svara med citat