Hej!
Om ni åker charter till Naxos så ordnar resebolaget transfern. Ni går bara fram till reseledaren när ni landat på Santorini så vägleder hon er. Det är inte krångligt att ta sig till Naxos utan det går direktfärja dit. Så här står det på Apollos sida:
"
Transfer:
Vid ankomst/avresa till Santorinis flygplats till hamnen ca 25 min. Båtresa från Santorini till Naxos ca 3-4 timmar beroende av båttyp. Båtresan kan ske med antingen en stor färja eller mindre båtar. Väntetider (upptill 6 timmar) alternativt övernattning på Santorini förekommer på Santorini på väg till Naxos. Starka vindar förekommer. Reservation för eventuella ändringar."
Vad det kostar att hyra bil vet jag inte. Det ska inte vara några problem att hyra bil för er. Tänk på att ni hos vissa uthyrare måste ha VISA-kort för att få hyra. Inte att betala med, utan för att de vill ha kortnumret vid eventuell olycka. Vet inte om det är så på just Naxos, men det kan vara bra att veta.
Jag har själv inte rest runt på Naxos utan bara varit i Naxos stad (dit båttransfern kommer). Det är en jättemysig chora som lever upp på kvällarna. Där finns människor i alla möjliga åldrar (inte bara 40-taggare!

)och även små pubar och liknande. Underbar glassbar och en på Kalimera väl omtalad ostaffär som har en massa spännande kryddor, olivolja och en massa annat roligt. Gott om mysiga gränder och små affärer och det finns även en stor och fin sandstrand. Vi ska själva spendera ca 5 dagar och resa runt på ön. Det finns tydligen massor att se! Temperaturen tycker jag brukar ligga lite högre än på andra kykladiska öar jag varit på och det blåser inte så mycket.
Hoppas ni fått svar på några frågor och GRATTIS till bra val av ö! Jag tror inte ni kommer bli besvikna!
Mvh,
Veronica (som är på Santorini imorgon vid den här tiden!

)