Visa ett inlägg
  #78  
Gammal 2007-05-21, 22:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Väskfunderingar

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Nu har jag letat på nätet efter fakta runt denna medicin ett tag, hade ingen aning om att den fanns...
Själv har jag testat hormoner i olika skeden i livet, men alltid fått lägga ner försöket p g a olika biverkningar, mest humörrelaterade.

Jag har insett att läkare måste skriva ut medicinen - gör de detta för en så banal sak som semsesterresa?
Här behöver man bara ringa mottagningssköterskan så fixar han eller hon att läkaren skriver ut tabletterna. Jag minns inte om de ens frågade varför jag ville ha dem, men jag är ju så lagd att jag hellre förklarar en gång för mycket än inte alls, så jag sa det nog av bara farten Dottern var 16 år när hon fick dem och visserligen var det för att hon skulle till lervällingen O-ringen, men det ifrågasattes inte om hon kunde få dem.

Citat:
Jag tittar nämligen förtvivlat i almanackan och ser att på dagen det står Arlanda - Aten är det också dags att starta om cykeln
Man får bara tabletter för 10 dagar och man ska börja ta dem tre dagar innan beräknad mens. Det längsta man kan skjuta upp mensen är alltså en vecka. När jag slutade ta dem förra gången dröjde det tre dagar innan den kom, så jag antar att med lite tur kan man skjuta upp den i 10 dagar om man äter hela "kuren".
Detta innebär att om mensen är beräknad första resdagen och man ska vara borta två-tre veckor så kan man bara skjuta upp den så att den istället kommer mitt under resan. Pest eller kolera? Beroende på var man tänker åka kanske det är mindre dåligt att den kommer från början - eller så är det mindre dåligt att den kommer i slutet

Jag känner inte till om det finns andra preparat som man ta för att skjuta på mensen längre tid, eller om man kan få Primolut-Nor utskrivet för mer än 10 dagar. Har inte haft behov att ta reda på det, men det kan du ju kolla med en läkare.

Om du har varit känslig för hormoner tidigare så ska du kanske ändå tänka dig för ett par gånger. Eller rättare sagt: rådgör med en läkare om saken!

Citat:
Förresten är jag också ARG över att jag måste skicka vätskor. Både jag och dottern tål inte parfymer, och hur lätt är det att i Grekland hitta parfymfri tvål, schampo, SOLKRÄM o s v om väskan skulle försvinna
Man får ju ha mediciner i handbagaget även om förpackningarna är för stora. Borde det inte gå att få dispens för parfymfria produkter om man av medicinska skäl är beroende av att de verkligen kommer fram? Jag tycker du ska försöka ansöka om det hos flygbolaget!
Svara med citat