Visa ett inlägg
  #32  
Gammal 2007-05-20, 15:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Väskfunderingar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Var och tittade på större ryggor men kom på att vad de flesta säger nu är att det är bättre med en väska att dra. Kanske borde jag lyssna på dem och vara lite förnuftig?
Många förespråkar rullväskor numer, det är sant, men om du frågar luffarfolk så tvivlar jag starkt på att de flesta säger att en sådan är bättre.

Sanningen är ju att båda har sina fördelar och nackdelar, beroende på hur man reser och vem man är.

I vår familj reses det väldigt mycket med mycket packning. Vi äger fem olika rullväskor och sex olika ryggsäckar (förutom säkert ett 20-tal småryggor!). Kort sagt vet jag vilka för-och nackdelar jag tycker det finns med båda varianterna! Jag har dessutom åkt till Grekland med alla varianter; från stor hård resväska till ryggsäck.

Ska man båtluffa så är ryggsäck klart bäst eftersom man lättare kan packa så man har vissa grejer nära till hands under båtresorna, man kan fästa saker utanpå bättre än på en rullväska, den är lättare att bära om man ska gå en bit, man tar sig fram lättare och snabbare än med en rullväska och man har händerna fria.
Det finns ett enda undantag: om man har höft- och/eller knäproblem så man inte klarar viktbelastningen. Har man nack-, axel- och/eller ryggproblem däremot så kan snedbelastningen som en rullväska innebär vara olidlig.

Ska man till ett enda resmål eller till två med planerad och snabb transport utan långa gåsträckor är rullväskan klart bättre. Den är lättare att packa, man har mycket bättre överblick över sina prylar, den är lättare och snabbare att snabbt ta och börja gå och den är inte tung att dra en kort bit även om den väger mycket. Men den låter illa, det är ofrånkommligt.

När jag använder rullväska så föredrar jag de som ser ut som vanliga resväskor framför de som är bagar för de är lättare att packa och man ser sakerna bättre.

Om man slutligen har mycket packning så är kombinationen av ryggsäck och en stor rullväska (eller två) bäst, men det är en annan historia.

Och när du läser det här har du nog redan bytt till en mindre rullis. Vem vet, det kanske blir din bästa vän
Svara med citat