Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-17, 13:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Det finns ett stort problem med utflyttning och avbefolkning i Europas glesbygdsområden, men huvudorsaken är inte att tjejerna inte kan tänka sig att leva med de killar som bor där och inte heller att tjejerna inte vill bo kvar, utan det handlar framför allt om arbetsmarknadsfrågor. De tjejer som väljer att flytta gör det för att de vill jobba i vissa branscher eller helt enkelt inte vill vara arbetslösa. Även de som egentligen inte vill flytta gör det eftersom de har möjlighet till arbete i städerna. Många killar gör på exakt samma sätt.

För övrigt vill jag ifrågasätta några fördomar och felaktigheter som skrivits i denna tråd:

För det första finns det inga byar där det bara bor ensamma män. Majoriteten av befolkningen i till exempel Pajala består av familjer.

Föreställningen att det bara är män som har jakt, fiske och skoteråkning som huvudintressen är fel. Senast igår träffade jag kvinnliga representanter för Jägarförbundet, de har många medlemmar som är kvinnor. I stora områden i Sverige är det nästan omöjligt att hitta en kvinna som inte säger att hennes största intresse är fiske och många familjer med skoterintresse har två skotrar och kvinnan och mannen kör var sin.

Av vilken anledning skulle det inte finnas tjejer som är intresserade av killar med de intressena och vad finns det för belägg att påstå att killar med de intressena vill ha en kvinna som ”tar hand om” dem?

Varför skulle det inte finnas unga tjejer som kan tänka sig att dela livet med en bonde? Och hur kan någon säga att bönder vill ha en ”husmor”? Får jag fråga, har ni någonsin tagit reda på hur jordbrukarfamiljer lever? Min bästa vän är bonde och hennes man är heltidsarbetande i räddningstjänsten. Under hela min livstid har svenska manliga bönder haft fruar som är yrkesverksamma i andra branscher. Förr, när jordbruket bedrevs med äldre metoder, var mannan och kvinnan jämlika kollegor där bådas arbetsinsats var avgörande för resultatet. Ofta hade kvinnan ett större ansvar för stora delar av verksamheten.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-05-17 klockan 13:22.
Svara med citat