Ämne: Forblåst
Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-13, 22:07
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Forblåst

Hejsan,
Jag tillbringade en fantastisk, men blåsig, vecka på Amorgos förra året. Det var mitt första besök och jag blev störtförälskad, åker tillbaks i år igen.
Förra året var extremt blåsigt i Kykladerna, har i ärlighetens namn aldrig varit med om så mycket blåst under en semester. Båtar var inställda när vi anlände i början på juli så många fick stanna kvar på Santorini längre än planerat. På Amorgos höll jag på att blåsa bort under mina två mopedturer, hade gärna åkt mer men det var på tok för blåsigt. Fick införskaffa en extra sarong under en av turerna för att linda om halsen.
Folk som varit där flera år i rad hade inte varit med om något liknande tidigare. Minns VM finalen, härlig upplevelse på en av Katapolas resauranger, men som sagt en fleecetröja hade varit på sin plats. Samma sak här, ingen hade varit med om något liknande, i vanliga fall är kvällarna varma och sköna så som det ska var i Grekland. Vi besökte också Folegandros, där blåste det så hårt att jag faktiskt lämnade tillbaks moppen efter att ha åkt 5 minuter. Höll på att blåsa av vägen. På Naxos ville sonen gå i windsurfingskola, men se det gick inte att släppa ut nybörjare i den vinden. Men det var en fröjd att titta på proffsen som höll på med windsurfing och kiteboarding, vilken fart!
Dock gick mopedåkandet bättre på Naxos om det betydde att vinden mojnat även på de andra öarna kan jag inte svara på. Men jag kan intyga att de tre juliveckor jag var i Grekland förra året var något ut över det vanliga, enligt infödda och besökare. Blåsten var faktiskt det stora samtalsämnet både på Amorgos och Folegandros. Men trots blåsten så var det alldeles underbart, både Amorgos och Folegandros var fantastiska öar. Amorgos snäppet bättre i mina ögon. I år ska jag dock ta med ett par jeans och en tjock tröja att ha på kvällarna, det behövdes på sistnämnda öar förra året.
Så den som skrivit artikeln kanske råkade vara där samtidigt som mig, men att inte gilla Amorgos, det är för mig en gåta.
Jag som alltid vill upptäcka nya öar, ska för första gången återvända till en ö följande år. Amorgos tog en bit av mitt hjärta, blåsigt eller inte, så är det alldeles underbart.
Kalypso
Svara med citat