Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-13, 21:52
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bila till Grekland

Hej!
Jag har bilat till Grekland vid två tillfällen och visst är det en ganska lång resa men man kan ju ta det lugnt och övernatta ett par gånger under resans gång.

Jag åkte från Göteborg och började med att ta mig till Malmö och vidare över Öresundsbron och Bältbroarna.

Första övernattningen gjorde jag i tyska Hameln, lite off track men det är en vacker liten stad med fina korsvirkeshus och floden som flyter fram.
Från Hameln åkte jag en liten lokal väg med många vackra vyer.
Jag kom ut i höjd med Kassel och körde där ut på A7:an igen.

Nästa stopp för övernattning var Igls, som är en liten stillsam alpby strax utanför Innsbruck i Österrike.

Från Igls ut på A7:an igen och över Brennerpasset och strax därefter rullar man in i Italien. Vackra berg längs vägen!
Landskapet planar ut och man når snabbt Bologna. Jag åkte vidare en bit till mot Rimmini, Ancona.
Vid Imola svängde jag av mot lilla mysiga orten Brisighella. Jag övernattade på en ekologisk agritorismo som serverade fantastisk mat och sålde riktigt goda viner.
Jag valde att övernatta i Italien för att vara säker på att hinna med färjan från Ancona till Patras, Grekland.
Det hade varit möjligt att hinna med färjan om jag hade åkt tidigt från Igls, men det var skönt att slippa stressa .

I Ancona körde jag på färjan till Grekland, jag hade bokat biljetter hemma via svenska Ferrycenter.
Resan till Patras tar ca 20 timmar. Det är nästan ett måste med hytt tycker jag. Skönt att duscha, sova ordentligt och få lite lugn och ro.
Det är stora fina färjor med butiker, restauranger, barer och spel. Det finns även bio och på soldäck kan man bada i en liten pool.
Nästa dag körde jag av i Patras och åkte vidare till Pireus(ca 2 timmars resväg)
I Pireus inhandlades biljetter till Amorgos och äventyret fortsatte...

Att tänka på inför resan:
Kolla bilen innan ni åker! Särskilt bromsar, byt tändstift om det behövs osv.
Jag bilade förra sommaren till Alperna och i Tyskland hängde sig bromsoken
Fick köra till en märkesverkstad i Paderborn och det blev ingen billig historia kan jag lova!
Inte nog med det! På väg hem så började motorn att gå på fyra cylindrar istället för fem, en tändkabel hade gett upp...
Under mina resor till Grekland gick bilen dock bra, men då var den ju lite nyare(96:a) och troligen nyservad

Hoppas ni fick veta lite bra saker!
Mvh. Stina
Svara med citat