Citat:
Ursprungligen postat av mkh
Ja det är klart att det är en politisk fråga, men också en privat samvetsfråga. Att bara avhända sig ansvaret till politikerna är att göra det lite väl lätt för sig.
Det är klart att vi har råd, det handlar bara om prioriteringar!
|
Jag ska helt fräckt säga att du har helt fel! Det är inte en samvetsfråga utan en privatekonomisk fråga. Jag personligen lever ensam med en tämligen mager sjukpension som enda inkomst. Oavsett hur gärna jag skulle vilja handla "miljövänligt" så måste jag i slutänden titta på vad maten kostar. Och om Svenska närodlade Tomater är dyrare än Holländska växthusodlade så får det bli Holländska... Speciellt eftersom maten är en av de största utgiftsposterna jag har.
Jag är rätt övertygad om att det är många fler här som arbetar inom "låglöneyrken" som i butik eller kontor, och upplever samma problem att få pengarna att räcka hela månaden...
Det är inte "att göra det lätt för sig" att säga att det är en politisk fråga. För det är det! Du eller jag eller andra här kan inte påverka det som sker. Inte som enskilda individer eller ens i grupp. Vi kan vägra köpa det ena eller andra men det påverkar inte "marknaden" eftersom den är så stor. Det enda vi kan göra som grupp är att sätta press på politikerna.
Ergo är detta en politisk fråga!
Peter