Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2007-05-10, 22:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Vi ska flytta till Athen

Hej Louloudia (blomma?)

Barn i den åldern har en otrolig inlärningsförmåga av språk. De kommer att lära sig flytande Grekiska mycket fortare än du tror. Jag har själv gjort det som barn! (Tyska, inte Grekiska) Och det sitter till stor del kvar ännu. Men det är viktigt att ni underhåller Svenskan hemma. Det räcker inte med bara undervisning. Får de inte annan stimulans också kommer Grekiskan tränga undan Svenskan och de kommer att glömma den. Det är nackdelen med språkinlärning vid ung ålder. Alla språken måste talas lika mycket hela tiden upp tills de blir 15-16-17 år för att de inte ska tappa något av dem.

Glyfada är stort. Och i nedre Glyfada är det dyrt och flott. I Övre Glyfada, det heter väl Ano Glyfada har jag för mig, jag hade en kompis som bodde där, är det billigare och det tar ca 10 - 15 min ner till kusten. Kolla annonserna i Athens News som någon tipsade om. Kanske även Ekathimerini. Det finns alltid annonser för både köpa och hyra.

Ska ni bryta helt med Sverige? Varför inte lämna pengarna på ett fullt disponibelt konto i Sverige och öppna ett konto i Grekland dit ni kan föra över det ni behöver via nätet? Jag ser ingen anledning att ta med någon större summa direkt. När allt sedan är klart kan ni ju stänga kontot i Sverige. Man bör ju ha ett Visa eller annat kort kopplat till det kontot.

Möbler. Det kostar rätt mycket att forsla ner saker till Grekland. Så jag hade valt ut det jag verkligen inte ville göra av med och tagit med ner. Man får väga kostnaden vad det kostar att skicka ner sakerna mot vad det kostar att köpa nytt igen! Och hur viktigt är det med det man har samlat på sig? Samtidigt är det en utmärkt tidpunkt att förnya sitt hem. En kvinnas dröm Och mannens mardröm... IKEA finns dessutom strax utanför Athen bredvid flygplatsen...

Elektronik: Stereo, TV, DVD, dator osv kostar lika mycket eller mer än i Sverige. Så det hade jag tagit med om det ändå inte var dags att byta ut grejerna... Jag hade fyllt bilen och kört ner det, och annat viktigt, och förvarat det hos Mormor tills jag flyttat ner. Sålt resten, om det inte var saker jag verkligen ville ha kvar, och sedan dragit... Men det finns många alternativ och lösningar...

Lycka till

Peter = Petros Som betyder "Klippa" He he he...

Senast redigerad av Peter den 2007-05-10 klockan 22:37.
Svara med citat