Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2005-06-20, 18:54
jensohlsson jensohlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 25
Standard Sv: Hyra av diverse nöjessaker

Det är skumt det där med priserna. Jag har nästan bara erfarenhet från Patmos, som är en ganska dyr ö. Där brukar jag betala 6 pengar för en moppe (förvisso långtidshyra och samma-ställe-varje-år-pris). Tror jag betalade 2500 drachmer innan de byttte valuta. I sommar blir det kanske 7 pengar. Dock verkar det vara väldigt billigt om man jämför med andra öar.

Solstol hyr jag i princip aldrig, men min flickvän envisas med att göra det och betalar väl 3-4 pengar för en sådan, vilken är rätt dyrt. På Samos kostade det lika mycket för två.

Trampebåt brukar jag väl betala 3 pengar i timmen för. Förmodligen lite dyrare om om man betalar "touristprice".

Öl tror jag kostar runt 2 pengar, lite mer ibland på många caféer och restauranger på Patmos. Mat på restaurang är också relativt dyrt på Patmos, jämfört med t.ex. Samos. (Fast då jämför jag med restaurangerna i Pythagorions hamn som ligger på rad med inkastare och hela kittet.)

Samanfattningsvis skiljer priserna sig åt ganska mycket i grekland. Mycket är också en fråga om förhandlingar. Inte i mataffären, men om du ska hyra saker, bil, cykel, moppe, rum, solstol, vad som helst. Priserna skiljer sig mellan öar och mellan olika tider på året. Trots att de har euro som valuta... :-)

/Jens
Svara med citat