Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2007-05-07, 16:09
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Med tonårssonen till Parga

Hej!

Jag var i Parga för några år sedan och gillade det starkt.

Lemon Tree ligger efter vad jag kan se på kartan inte mitt inne i Parga, utan i utkanten. Men det gör ingenting, det går fort att gå ner till hamnpromenaden och stränderna! (skulle jag tro)
Det ser ju ut att vara ett fint hotell, så där kommer ni nog trivas. Skönt att ha pool när man kommit hem från den varma stranden.. jag menar, man blir ju alltid varm på vägen hem

Det låter ju super att din son vill "stressa ner"! Härligt tänkt av honom. Och jag håller med dig om att man tänker till lite extra när man hör något sådant. Men det är ju jättebra att han inser själv att han blir stressad av allt...

Jag tror att ni kommer få det mysigt i Parga. Inne i Parga finns en strand, Krioneri, men den är rättså tråkig (tyckte jag när jag var där i alla fall).

Vi brukade gå till Valtosstranden (tar säkert tjugo minuter från ert hotell, eller nått sånt), det är en rättså lång och fin ljus strand. Vid stranden finns bland annat en bar där man kan köpa toast och bada i poolen om man vill ha omväxling från havet. (åtminstone fanns det det när jag var där). Det finns även andra restauranger och hotell där samt en liten minimarket med ett tillhörande bageri. Där hade de supergoda chokladfyllda donuts som jag aldrig kommer att glömma.

Vi tog badbåten från hamnen i Parga till Lichnosstranden som ligger en bit bort. (man kan även vandra dit via en olivlund, men det missade vi tyvärr). Den stranden består av såna där fina mjuka stenar... också klart värt ett besök. Även där finns supermarket och tavernor.

Vi hyrde mountainbikes en dag och cyklade/gick upp till en borg som ligger några kilometer norr om Parga. SVETTIGT! Men en häftig upplevelse, speciellt att rulla nerför mot Parga igen =) Och vilken utsikt.

Vi tog även en dagstur med båten Marco Polo över till Paxos och Antipaxos. Man fick simma i en grotta på vägen dit och sedan fick man strosa runt i Paxos stad en stund, mysig tur - helt klart rekommenderad! Missa inte den.

Flodäventyret vet jag tyvärr inget om, mer än att det är iskallt i floden och säkert jättehäftigt. Om det är det som går till den kalla floden..

Jag blandar ihop det där lite, vi åkte nämligen på en båttur också, söderut... Men det var inte till den kalla floden i alla fall. Men det var skönt också, det är alltid härligt att hitta på lite saker.

Den godaste maten jag åt var (hör och häpna!) en pizza på den restaurangen som ligger allra längst in mot borgen, längs med hamnpromenaden. Det var en grekisk/italienskrestaurang som hette typ Ideal... mums!

Maten blir nog bra, souvlaki går väl alltid hem hos killar i hans ålder

Jag tror ni kommer få en supervecka, Parga passar säkert fint! Och tänk på att inte hänga med på Apollos utflykter utan att kolla om ni kanske kan göra resan själva först.... det kan ju bli mycket billigare!

Mvh Janna

Ps. Kika på resebrev i menyn till vänster, där kan du läsa om vår resa under 2002. Ds.

Senast redigerad av Janet den 2007-05-07 klockan 16:15.
Svara med citat