Vid Agios Prokopios ligger ett av våra favoritlunchställen: Anesis Taverna som ligger längst bort från busshållplatsen, om man följer vägen som går parallellt med stranden norrut. De har vällagad grekisk husmanskost och goda kalla sallader – prova potatissalladen eller bläckfisksalladen, jättegott. De har även god fisk och ibland färska ”fried calamares” (inte ringar utan små friterade bläckfiskar) jättegott med citron och en öl.
I Kastraki, precis vid ”stora” vägen mot Pirgaki ligger Axiotissa som enligt vissa är en av de bästa grekiska restaurangerna på ön. Väl värd ett besök.
Om man vill äta annat än grekiskt…………
så är ett annat högst personligt smultronställe min syster Lottas och svåger Ians restaurang East West i Chora. Det blir rätt mycket asiatisk mat när vi är på Naxos!
Nu är jag ju visserligen part i målet, men maten är faktiskt god och vill man dricka riktigt gott vin, vilket inte alltid är lätt att hitta, så finns det på East West.
(Kuriosa: draken utanför restaurangen målade jag ståendes i solen en väldigt varm eftermiddag medan maken satt i skuggan och drack kall öl – jag gör inte om det!)
Är man sugen på pasta eller pizza så är den italienska restaurangen på paralian (hamnpromenaden i Chora) – il Girasole jätte bra. Min man är glutenintolerant och vi brukar ta med oss förkokt glutenfri pasta och lämna för uppvärmning i köket, sedan behöver han bara beställa en sås till, det har aldrig varit något problem. Prova pastan med saffran och räkor – mmm.
Vill man snorkla och se mycket fisk rekommenderar sonen att man dyker i vid piren nedanför Portara, men då får det inte blåsa. Nedanför Portara finns det som kallas Ariadnes badkar, ser ut som en pool i klippan, här badade enligt sägnen Ariadne, kanske gjorde hon sig vacker när hon skulle på date med Dionysos.
Skriver och längtar…
Om 59 dagar åker vi.
Ulrika