Hej Alexandra,
jag har bott på Thassos mina första 18 år och känner varenda sten på den.
Augusti är det den bästa månaden att åka till Thassos om man vill festa, men även om man inte vill det kan man hitta lugna,utan turister,ställen.
Eftersom det är högsäsong då, är det svårt att hitta någonstans att bo, så är det bättre att du bokar hotell i god tid.
Om du gillar turistiska ställen ska du välja Limenas, Limenaria eller Potos för att bo eller gå ut.
Limenas är den största byn med många tavernor, hotell, kaffeer och barer men tyvärr bara en strand dit man kan gå till fots. Denna strand är yättefin och "festlig" eftersom det finns massor med tavernor och kaffeer längs den och man kan sola samtidigt som man dricker kafe och lyssnar på musik. Men med tanke på att ni åker i mitten av augusti ska det inte vara så kul eftersom det ska finnas mkt folk och knappt plats för att ligga och sola, men festligt kan det bli...om man står och solar!!!
Däremot Limenaria är en midre by med flera strander och massor med barer och tavernor. Samma gäller för Potos. Jag skulle själv inte kunna välja vilken av de tre att bo i. Alla är fina på sitt sätt.
Det är bättre att ni hyr bil,var än ni bor, för att kunna besöka alla fina strander och byar. Bussar åker varanann timme och taxi är svårt att hitta.
Strander finns överallt runt ön men de bästa är paradisos, psilli ammos, golden beach, pachis beach, alikes, aulakia,metalia.
Om ni gillar små och mysiga byar måste ni besöka Panagia och Skala-Maries för en middag, Ano-Sotiros,Ano-Maries och Ano-Kallirahi för en promenad och Kazaviti för båda. Potamia måste ni också besöka men bättre för en lunch efter ni har simmat på Golden beach.
Om ni gillar natur, besök den östra delen av ön,mellan Potos och Potamia. Där ligger klostret agios archaggelos som måste stå på er lista.
Vad gäller priser är det billigare på Thassos jämfört med andra öar. En öl kostar~2€, en drink ~6, en kafe ~2.5. Att äta på tavern kan variera beroende på stället och på vad man äter. Ett genomsnittligt pris för en normal middag och på ett vanligt ställe kan minst kosta 10-12€/person.Det finns alltid det billiga alternativet, "souvlaki-pita" för ~2€ som man kan bli yättemätt på.Limenas är dyrare vad gäller mat men man kan också hitta billiga och ändå bra kvalitets tavernor...i alla fall är skillnaden inte så stor.Bopriser har jag ingen aning om men det brukar vara dyrare i augusti.För övrigt är priserna ungefär på samma nivå som Sverige.
Vad gäller vädret brukar det vara blåsigt och yättevarmt (35-40 grader) i augusti.Men förra året var temperaturen lägre (28-30gr.) vilket var ovanligt...man vet aldrig med vädret.
Jag kommer att vara på Thassos hela sommaren..kanske springer vi på varann

!!!
Ha en så yätte trevlig resa!!!