Sv: Boende Paleochora
Att rekommendera boende är inte lätt, kanske speciellt svårt i Paleóchora.
Varför? Jo, Paleóchora ligger på en "halvö" kan man väl säga, mot öst ligger hamnen och stenstranden, mot väst ligger sandstranden. Det finns otroligt många hotell, pensionat och rum att hyra i Paleóchora. Underbar morgonsol mot öst och vacker solnedgång mot väst och havsutsikt fås vid båda håll. Sen finns det många pensionat in emellan också.
Om man kommer när det är lugnt och fint är det ju bara att välja om man vill betala för morgon- eller kvällssol eller föredrar att bo utan utsikt. Gångavståndet är ju bara 5 min. var man än bor. MEN, nu kommer vi till det svåra, vem kan på förhand säga om det blåser friska vindar från nordöst eller sydväst när man är där? Blåser det kyliga vindar från nordöst har man inte mycket glädje av att sitta på balkongen och äta frukost, men är det sandstorm från sydväst så är det så skönt att sitta i lugn och ro på östra sidan.
Vi har bott på Haris Studios (väldigt populärt och bokat på förhand) ett par gånger, men vi har också bott ett par andra ställen på stenstrandssidan med härlig utsikt till hamnen och de små färjorna som kommer och går (Gavdos, Elafonissi, Sfakion).
Vi har också bott på Rea några gånger, det ligger inne i byn, "mitt i smeten", i villaområde. Aris är inte det samma som Haris Studios. Om det inte blåser sandstorm, så skulle jag kunna tänka mig att bo på Castello med solnedgång, men det är också väldigt populärt och bokat på förhand.
Vi har också försökt ett annat populärt ställe mot sandstranden en gång, men även det så populärt och bokat att det var omöjligt att bli garanterad havsutsikt, så det har jag inte lust att rekommendera här.
Om jag inte ville binda mig på förhand, så tror jag att jag skulle chansa och hitta något på plats. Om det inte blåser kyliga nordliga vindar då skulle jag gå till stenstrandsidan mot öster, där finns många rum. Antingen kan man välja något vid alla tavernorna eller så kan man gå längre ut mot havet och den gamla bykärnan (där Haris Studios ligger), där finns en del, och skulle det vara svårt kan man kanske fråga hos Taverna Caravella nära hamnen, gamla pappan hyr ut mycket enkla rum men med fin utsikt om man väljer rum högst upp i gamla bydelen. Vissa Super Markets har också rum.
I oktober har vi upplevt förvånansvärt många turister i Paleóchora de senaste par åren. Tyska, danska och norska skolor har tydligen höstlov fördelat på tre veckor i rad. Undvik de veckorna, om ni kan. Paleóchora är nog allra finast just NU, eller när skolornas höstlov är slut.
Senast redigerad av Marianne den 2007-05-02 klockan 11:39.
|