Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-01, 07:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Måndag 30/4 valborg

Jag har funderat över det här med maten och vi turister många gånger. Tror att tavernaägarna har en del av ansvaret för hur det ser ut. De gissar vad turisterna vill ha och lagar anpassade maträtter och den turist som inte ätit något annat tror att det är så det grekiska köket ser ut idag. Många har kanske inte heller kock eller kokerskeutbildningar som gör det möjligt att lyfta kokkonsten till en högre nivå utan borde hålla sig till det de är bra på dvs grekisk husmankost. Ibland tycker jag att man får springa runt och leta rätt ordentligt för att hitta den traditionella maten och något så enkelt som en god tallrik briam, fava eller bara en skiva grillad kalvlever med citron kan lysa med sin frånvaro. På ett av av de ställen där min dotter jobbade en säsong lagade mor och mormor den traditionella grekiska husmanskosten, kocken tog hand om de grillade fisk och kötträtterna. Servitriserna och ägaren serverade och blandade drinkarna och allt som serverades var riktigt gott.

Tyvärr är det även i Sverige svårt att få god vällagad husmanskost och på hur många lunchställen går det att få något så enkelt som hemlagade köttbullar eller kåldolmar. När jag under min studietid jobbade extra som daghemskokerska på lov och andra ledigheter lagades i några av köken allt från grunden men med tiden har halvfabrikaten smugits in allt mer och bemanningen i köken minskat så det som tidigare sköttes av två personer ska nu ofta en person ta hand om. Våra gamla serveras mat i pappersformar och det ser så trist ut och smakar ibland så lite att det är ett under att inte fler svälter ihjäl. Långt inlägg tack vare Ulfs matreflektioner

Kan i fantasin se ditt vackra blomsterarrangemang framför mig och trädgården med alla rosor som du har där nere. Hoppas du får glädjas åt detta länge.

Eva