Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-30, 12:46
anni anni är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Tips om Parga!!

Hej Gabriella

Jag var i Parga i sept. förra året, en vecka med sällskap och en utan.
September är en bra månad i hela Grekland.

Jag bodde i backen högst upp på Stora Gatan (?), men det tog bara 5 min. att gå till hamnpromenaden, det är en liten stad. Jag var inte så förtjust i bystranden, tyckte det var för trångt där. Men simturerna ut mot den lilla ön är härliga.
Jag föredrog att vandra (bra motion) över till den stora Valtosstranden där det var gott om plats och vattnet underbart. Några gånger vandrade jag söderut genom olivlunden ca 2 kilometer, som är underbart vacker, till Lichnosstranden en lite mindre strand som var finast av de närliggande stränderna. Båt tillbaka är lite skönt. Killen med snabbåten körde som en vilde!

Vi tog det lilla hjulförsedda tåget upp till fästningen, vilket kan kännas fånigt, men det uppvägdes av den FANTASTISKA utsikten.

Jag tyckte Meteora var otroligt fascinerande. Helt annorlunda än allt jag sett. Jag mötte ett amerikanskt par som rest massor och sett det mesta (Grand Canyon, Niagara bl.a.) men detta gick utanpå allt annat enligt dom.
Lite läskigt är de med höjderna (jag är höjdrädd) men det var värt det flera gånger om. Det var en fin tvådagarstur och man fick se mycket annat också. Guiden Helena, tror jag hon hette, och chauffören var såå bra. Beställde genom Ving.
Missa det inte!!

Även Paxos och Antipaxos är värda en tur. Promenera gärna lite utanför turistgatorna på Paxos. Jag åkte med Ionnian Star som var alldeles utmärkt, lagom med folk vid den tiden.

Den godaste maten åt vi i en liten gränd ca 50 m upp från hamnpromenaden i Parga. Janne på Kalimera rekommenderade den, men jag kommer inte ihåg vad den hette. Kanske "Ouzeria". Öppnar 18.00.

Flera gånger när jag var ensam promenerade jag upp till caféet uppe vid den lilla borgen mellan staden och Valtos. Jättehärligt att sitta och filosofera över en latte eller cappuccino och det fanns alltid någon att prata med. Underbar utsikt övr hamninloppet, och de stora tallarna i sluttningen doftar fantastiskt.
Vädret var för det mesta sol, men andra veckan när jag var själv rullade det in en jättestorm så alla båtarna fick evakueras, kafféerna slog igen och hela hamnpromenade svämmades över. Det hela var över på en dag och sedan hade strandkillarna ett jättejobb att kratta stränderna.

Jag svara gärna på fler frågor om Parga.
Nästa gång är jag sugen på Peleponnesos!

Anni
Svara med citat