Sv: Indien och Goa??
Fungerar alldeles utmärkt att resa på egen hand i Goa. Är en fantastisk upplevelse, jag lovar. Alla människor borde åka till Indien någon gång för att få lite perspektiv på sin egen tillvaro. Inte minst våra barn skulle nog må gott av det.......
Själv är jag gammal trogen greklandsresenär sedan 30 år, men i vintras blev jag "medlurad" på en 3-veckorsresa till Indien. Vi hade flygbiljetter till Goa, åkte runt där i 2 veckor, sedan tåg tur o. retur ner till Kerala i södra Indien. Jag trodde jag upplevt det mesta, har rest både i Europa, USA och Asien, men ingenting hade förberett mig för vad jag mötte i Indien. Var som att komma till en annan planet, men ändå inte........ Minnena från denna resa sitter som en tagg i själen, och jag bara längtar efter att åka tillbaks.
Detta har också ändrat mina resvanor. Jag har alltid haft som mål att åka till Grekland 2 ggr. per år, en gång på försommaren och en i sept, men i år blir det bara en gång (Ikaria, here I come). Blir 3 veckor i Indien nästa vinter, och eftersom både ekonomin och semesterdagarna är begränsade så måste jag begränsa mig till det.
Efter att ha rest runt med buss och inte minst tåg har jag bl.a. 5 reflektioner:
1. Jag skall aldrig mer klaga på SJ.
2. Ordet stränder och beach har fått en helt ny innebörd.
3. Grekland och grekerna framstår som ett under av välorganiserad effektivitet jämfört med hur saker och ting fungerar i Indien.
4. Grekiska taxichaufförer kör som gamla moster Agda (80 år) jämfört med
de indiska.
5. Aldrig har jag mött så många människor som ler mot mig och varit nyfikna, både mot mig som individ och människa.
Mitt råd till dig är att åk till Indien. Jag kan lova att du får en upplevelse för livet, både på gott och ont.
|