Ämne: Skiathos
Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-28, 09:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Skiathos

Nej inte vad jag vet, men när ni kommer dit finns det en gratis karta (med annonser) som man kan ta redan på flygplatsen och lite överallt i staden. Den är bra för att se busshållplatserna, stränderna (utom de minsta som man får leta själv) och för att hitta i staden. Vill ni dessutom ha en bättre karta så har Road Edition gett ut en. Jag har den inte, men deras kartor brukar vara bra, så det är den säkert. Finns säkert att köpa på Kartcentrum i Stockholm och andra välsorterade kartbutiker i Sverige.

I alla fall så finns det bara tre busslinjer. Den röda går längs södra kusten. Gamla Skiathosbor använder de riktiga busshållplatsnamnen, men alla andra, inklusive busspersonalen använder numreringen 1-24 och eftersom varje busshållplats är märkt med sitt nummer är det jätteenkelt.

Om ni googlar hittar ni många länkar om Skiathos och en hel del privata sajter där folk har beskrivit stränderna vid olika busstopp.

Det är ju ett tag kvar innan ni ska åka och innan dess kommer säkert Jayo, som är den store Skiathoskännaren här i forumet och bor där en stor del av året, att se den här tråden och komma med flera bra synpunkter. Jag är bara en liten Skiathosnybörjare än så länge

Edit: jag ser nu att jag skrev fel hplnummer i går kväll. För att gå till Krifi Ammos (som förresten lär betyda den hemliga stranden - stämmer det, ni som kan grekiska?) stiger man av vid hpl 23, som också heter Agia Eleni, och det är för övrigt också namnet på den första stranden man kommer till längs vägen norrut därifrån. AE såg jag bara från vattnet, men även den såg helt underbar ut.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-04-28 klockan 10:10.
Svara med citat