Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-27, 04:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nån som kan nått om Venedig?

Nu är det rätt länge sedan jag var i Venedig men det har säkert inte blivit billigare sedan dess. Och det var svindyrt redan då... Första gången jag var där bodde vi i förorten Mestre. Var vi bodde andra gången kommer jag inte ihåg... Men vi bodde utanför just för att det är så svindyrt inne i Venedig. Numera är det tydligen rätt enkelt att bo utanför och snabbt ta sig in till centrum. Finns både bussar och tunnelbana. Beroende var man bor. Ät frukost och sen middag ute i förorten. Enkel lunch inne i Venedig. Förr så stängde restaurangerna vid 9 - 10 tiden i förorterna Men det kan ha ändrats. Fråga!

Det finns massor att se i Venedig. Marcusplatsen naturligtvis. Men bara titta där. Tänk inte på att fika där eller så. Det kostar inte bara skjortan utan blusen, bältet och shortsen också... Grande Canal ser ni när ni går omkring och tittar. Där går färjor hela tiden. Ta en. Kostar småpengar. Fram och tillbaka och titta på alla byggnader utmed Canalen. Det är en märklig upplevelse att se husen som är byggda i vattnet. På vissa ställen ser man ner i rum som ligger under vattenytan..... Hur gjorde dom...?

Suckarnas bro. Där de som skulle avrättas var tvugna att gå över. Smit in i alla små gränder som finns och titta. Det är lite som en Grekisk Chora... Ute i bukten finns en ö dit alla pestsmittade var förvisade. Det går båtar dit. Skaffa en karta och planera lite. I Juni är det inte så mycket turister.

Oavsett hur romantiskt det än är så låt ingen lura er att hyra en Gondol. Det kostade ca 1000 Kr för en ½ timme då... Det kostar väl det dubbla idag...

Hela Venedig är en enda stor turistfälla. En dyr sådan. Men det är en fantastisk stad som bör ses innan den försvinner. Och som det sägs: Se Venedig och sedan dö. Jag har gjort det första men förhalar ständigt det senare...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-04-27 klockan 04:37. Anledning: Rättning
Svara med citat