Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2007-04-25, 22:59
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Allergier eller överkänslighet mot vissa livsmedel...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
När man reagerar på färdiga köttbullar och annat "färdiglagat" är det oftast sojaproteiner man reagerar på. Sojaproteiner är en mycket vanlig tillsats som används både som proteinberikare, smaktillsats och förtjockningsmedel. Det är mycket allergent och har orsakat dödsfall bland allergiska barn i Sverige, något som ju annars tack och lov är ovanligt.
Mamma Scans köttbullar innehåller inte sojaprotein, de flesta "vanliga" köttbullar och korvar innehåller inte sojaprotein. "Hot Dogs" är sojaproteinfria. De i riskzonen är "lågprisvaror". Martins Olssons varmkorv hade tidigare sojaprotein men jag har inte sett det på innehållsförteckningen på senare år.

Vilka dödsfall pratar du om? Mellan 1993-1996 dog 4 barn av sojaprotein de var även allergiska mot jordnötter och hade astma. Var hittar du statistiken för 1997-2007? Jag har inte hittat någon efter 1998.

Sojaproteinet som används som förtjockningsmedel heter sojalecitin och är en manipulerad protein som många sojaallergiker tål. Vore tacksam om du kunde utveckla "smakförstärkare", den enda jag känner till är E621 och vad jag vet så tillhör inte E621 sojafamiljen.

birgitta
Svara med citat