Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2007-04-25, 22:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Allergier eller överkänslighet mot vissa livsmedel...

När man reagerar på färdiga köttbullar och annat "färdiglagat" är det oftast sojaproteiner man reagerar på. Sojaproteiner är en mycket vanlig tillsats som används både som proteinberikare, smaktillsats och förtjockningsmedel. Det är mycket allergent och har orsakat dödsfall bland allergiska barn i Sverige, något som ju annars tack och lov är ovanligt.
Att hon skulle reagera allergiskt mot fetter låter otroligt i mina öron. En allergisk reaktion är alltid en reaktion mot proteiner som sagt, och fett kan väl inte innehålla protein (?) När jag och senare sonen enbart åt allergisk lågriskdiet var fett (i vilken form som helst) en av de saker det var viktigt att vi tillförde för att inte få näringsbrist. (En del vitaminer och spårämnen kräver ju fetter för att lösas upp i kroppen.) Däremot kan fetter kanske orsaka någon annan slags reaktion, något som nog bör undersökas och diagnostiseras i så fall.

Röd färg i bär, frukter och grönsaker är mer allergen än andra färger. Det är väldigt vanligt att allergiker kan äta saker i annan färg, men inte de röda. När min äppelallergi bröt ut för 20 år sedan var det till att börja med bara röda äpplen jag inte kunda äta, gröna däremot tålde jag i några år innan jag även började reagera på dem.

När det gäller tomaterna så kom jag att tänka på en sak när jag hade skrivit förra inlägget: kvisttomater är ju inte en egen sorts tomater, utan vissa sorter lämpar sig att skörda på det viset, i hela kvistar. En sak har de dock gemensamt; de måste vara riktigt mogna innan man plockar dem.
När man odlar tomater hemma låter man dem ju ofta mogna ordentligt innan man plockar dem och jag skulle tro att de tomater man får i Grekland under sommaren ofta är plockade ordentligt mogna. "Vanliga" tomater som man oftast köper i affärer är däremot för det mesta plockade omogna för att inte bli övermogna under transporten.
Det KAN vara så att tomater utvecklar fler/andra proteiner i slutet av mognadsprocessen. Det förklarar i så fall det som hände med era hemodlade tomater och att hon inte reagerade på tomaterna i Grekland! Det stämmer också in på mönstret i min tomatallergi. Måste försöka kolla upp detta...!
Svara med citat