Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Har ni förresten testat om dottern kan äta kvisttomater? Det skulle kunna gå eftersom de och "vanliga" tomater har olika proteinsammansättning.
|
Jadå provat dessa, plomontomater, "vilda" tomater och även vanliga ekologiska som Eva föreslog, allt jag hittat.
Men i det här fallat måste det ha något med färgen och solen att göra.
Alla sorters gula tomater går bra (det är samma sak med paprika). De äts i brist på annat, men uppskattas inte så.
Vi hade en buske röda tomater här hemma i somras. Hon åt från den med god aptit utan ont, men de sista som vi tog in och lät mogna i köksfönstret på höstkanten fick hon jätteont av...
Annars håller jag med dig Elisabet - Det är enklast att låta bli färdiga köttbullar o s v. Dessutom får hela familjen hälsosammare mat, inga härdade vegetabiliska fetter här inte (ibland tror jag att det bl a är sådana hon inte tål). I hennes vanliga kommunala skola som hon slutade i somras hade hon inte kunnat äta utan medicin - all skolmat är ju prefab i normala fall. Men, tack och lov så har vi flyttat henne till en Waldorfskola, dår får hon hemlagad vegetarisk mat, fungerar jättebra utom vissa livsmedel som hon får låta bli.
/Marianne