Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2007-04-23, 12:54
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Allergier eller överkänslighet mot vissa livsmedel...

I Grekland kommer ni nog att se att det går enkelt att leva. Maten är så "ren" där. Den är vad den ser ut att vara.

Nu kan man ju inte chansa om man har rena allergier, så ni får nog fråga en del, men jag inbillar mig att det kommer att vara enkelt.

Min dotter (nu 11 år) har levt med ont i magen störe delen av sitt liv. Ett antal utredningar har visat - ingenting, men för ett par,tre år sedan upptäckte vi själva att hon blev bättre när hon åt allergimedicin. Några saker hon inte tål upptäckte vi , men inte allt. Och då fick vi hjälp med en medicin hon skulle ta 4 ggr/dag före mat. Besvärligt, men skönt för det mesta av magvärken försvann.

MEN förra sommaren åkte vi till GREKLAND. Inga normala rutiner gjorde att hon (och vi) glömde ta medicinen. Den behövdes inte! Hon tålde Grekisk mat hur bra som hellst . Utom nån gång då hon fick prefab pomes frites.

När vi kom hem och började laga mat "tänkte vi grekiskt" och tillförde olika saker då och då. Och hittade ett antal livsmedel hon inte tålde. Dessutom vet vi att det är ett antal saker i prefabmat hon inte tål, men vad har vi inte blivit kloka på. Fast bara vi inte använder sådana produkter går det ju bra

Så sen dess har hon nästan aldrig ont i magen, astmahostan har dessutom försvunnit (orsakad av mat den också alltså) och är medicinfri!

Jag måste bara berätta om tomaterna. Här hemma har hon inte kunnat äta röda tomater i flera år. I Grekland kunnde hon proppa dessa hur mycket som helst. Ni vet själva hur gott det är att sätta tänderna i tomater i Grekland - tänk då hur gott det är när det bara är där man kan äta tomater
(och, har vi upptäckt, solmogna, hemodlade här i Sverige går också bra).

Om drygt 2 månader ska hon få äta tomater igen!

/Marianne
Svara med citat