Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-22, 11:37
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

AM och MV är samma sak, dvs. mellanvåg som en gång i tiden var mycket populärt när t.ex Radio Nord och Radio Luxemburg fanns. Den sistnämnda finns faktiskt kvar.........

Mellanvåg är inte att rekommendera då det kräver mer av apparaten du har samt antenn. Dessutom hörs MV knappast alls under dagtid då dess radiovågor är mycket känsliga pga. dess "längd". Jag är inte 100 % säker men jag tror att MV inte kan sändas i stereo som FM har. MV anses även som tämligen föråldrat och eftersom det inte funkar på dagtid så är inte MV vidare användbart i vissa avseenden.

Jag har visserligen inte varit i Småkykladerna men jag antar att det inte ska vara några problem att hitta tillräckligt mycket att lyssna på. Det finns nog inga stationer som är baserade på de mindre öarna men de större runt om har väl flera kan jag tro. Bör kunna höras hyggligt bra men är det bergiga trakter kan det bli lite "radioskugga" här och där. Bra antenn är bra att ha för FM men det är inte längden på den utan snarare riktverkan och fritt läge, t.ex balkong högt upp, som gäller. Har din apparat digital avläsning så är det ju enklare att göra en lista på vad det är som hörs.

Hasse
Svara med citat