Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-22, 11:12
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Inför stundande greklandsresa har jag rotat fram en reseradio med endast FM-bandmottagning. Är det någon som har koll på vilket frekvensband som gäller i Grekland? Dumt att släpa med radion om den inte kan ta in rätt band

Vi har alltid med oss en Sony Walkman freestyle med inspelning och radio (både FM och AM). För att göra det enkelt för oss bryr jag mig inte om att i förväg ta reda på vilka stationer och frekvenser som är tillgängliga på orten vi bor på. FM har i regel ingen särskilt bra räckvidd eftersom radiovågorna omräknat till det metriska systemet endast är några få centimeter "breda". De färdas därför inte mer än några mil (mer eller mindre) och särskilt i dagsljus är de känsliga för atmosfäriska störningar osv. I och för sig kan jag anta att det finns en del stationer på fastlandet och de större öarna, som har hyfsat god effekt att nå långt i hela landet. Inget jag vet exakt dock.

Men för att svara på din fråga sträcker sig FM-bandet mellan 87,5 - 108 mHz. Visserligen finns det mer information om grekisk radio på länken:

http://tvradio.ert.gr/radioen/frequencies.asp

Men gör enklare en egen lista på vilka stationer som hörs bra på den plats du ska besöka, det gör alltid jag. Vad de heter har jag ju ingen aning om, kan inte språket. Jag brukar särskilt skriva ned de frekvenser där det spelas bra musik, vi vill ha balkongunderhållnig på kvällarna och vid frukosten. Oftast finns stationer väldigt tätt där emellan 87,5 och 108, jag brukar hitta kanske 40-50 st.

Var detta svar på frågan, ENIAC ?

Hasse
Svara med citat