Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-21, 18:39
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Sv: Vad gäller vid läkarbesök?/delad tråd

Dottern fick öroninflammation när vi var på Kalymnos förra året. Hon hade det precis innan vi åkte ner och hade precis avslutat pencillinkuren, så när hon vaknade en morgon med feber och ont i örat så var det inte svårt att förstå vad det var. Vi hade några fransmän till grannar på hotellet som vi bodde på då, som vi talat lite med tidigare. Nämde för dem att dottern har ont i örat, och det blev fart på dem. De insisterade på att köra oss till sjukhuset vilket de gjorde, snälla människor. När vi kom in på sjukhuset så såg det först ganska kaosartat ut. Mycket folk som såg ut att vänta på sin tur. Vi visste inte riktigt om man skulle anmäla sig någonstans eller inte, så vi väntade lite. Efter ca 10 min kom en ung mycket snygg kvinnlig läkare fram till oss och frågade vad det gällde. Hon kunde ingen engelska men vi visade på örat på Matilda. Fick komma in på ett akutrum, med massa personal, en kille satt på britsen mitt emot med brutet ben. De undersökte barnet noggrant och konstaterade öroninflammation. Sedan när det var dags att skriva recept frågade de hur gammal hon är och jag sa 10 år. (Min dotter är ganska lång) De hade trott hon var äldre, så nu var vi tvungna att träffa en barnläkare i stället. Den unga, snygga läkaren gick med oss till en annan del av akutmottagningen och där fick vi nästan genast komma in och träffa barnläkarn.Det var också en kvinna fast något äldre. Hon undersökte vääääldigt noga hela ungen, från topp till tå.
Frågade massa frågor och var mycket noggrann. Till slut konsaterade hon också öroninflammation och skrev ut recept. Visade vårt EU försäkrings kort, men det såg inte ut som de visste vad det var för nåt. Det intresserade dem inte i alla fall... Visste inte vad besöket skulle kosta, men det var ju gratis. Våra snälla grannar hade väntat på oss när vi var inne, och nu körde de oss till öppet apotek. Vi fick nässpray, örondroppar, febernedsättande och pencillin för 15 €. Ungen var sedan pigg och frisk efter ett par timmar . Tror det tog 1.5 timme allt som allt, fram och tillbaks till hotellet.

Jobbar själv på sjukhus här i Sverige och vet att man brukar få sitta i många timmar och vänta på jouren/akuten för sådana här saker. Och kommer man in för ont i örat så brukar doktorn inte kolla så mycket annat än just örat. Så för oss var denna upplevelse mycket positiv.

Mia
Svara med citat