Citat:
Ursprungligen postat av snorklar´n
Tack för tipset. Har lite fler frågor: Undrar ocskå om det finns någon möjlighet genom snorkling/fridykning att lyckas se sjöhästar? Har du lyckats med detta?
Vilka öar i Grekland tycker du har varit bäst att snorkla på och intressantast undervattensmiljö av de 21 du varit på?
|
Ursäkta, har av nån anledning missat detta och svarar därför inte förrän nu. Jodå, vi såg ett par sjöhästar när vi snorklade vid Xlendi.
Vad gäller Grekland så är min uppfattning (nu får jag säkert mothugg, men ändå) att det är svårt att hitta ställen där med med någorlunda säkerhet är bra snorkling. Man riskerar alltid att vinden ligger på från fel håll eller att det av annan anledning är dålig sikt. Så de gånger jag haft bra snorkling i Grekland tror jag mer varit tur med förutsättningarna än att jag valt rätt ställe - vågar därför inte tipsa om någon specifik plats, men visst har Kretas sydkust bjudit på flera bra snorklingsupplevelser. Även Milos har varit bra.
Citat:
Vi har varit på Zakynthos (Keri, sydväst om Laganas) Knallblått vatten!!! åkte ut med en svensk dykfirma (killen är grek-svensk, tjejen svensk men de bor där. Kreta: Plakias (kör rakt ner på sydkusten från Rethymnon) och Amorgos (Agia Anna förstås), Såg även en häftig bläckfisk nedanför Eleni Rooms badbrygga.
Naxos: klippudden vid sandstränderna där. Flera bläckfiskar har vi sett på alla ställena. Fint var det även på Kreta Makrigialos när vi simmade runt stenpiren/udden vid Sunwing resort hotellet.
|
Tack för tipsen - kommer förhoppningsvis till Amorgos i sommar (har inte varit där förut) så då skall jag pröva snorklingen där!