Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-19, 03:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bildgåta 462/LÖST

Tja, eftersom Moderator själv inte delar den här tråden så fortsätter jag här då.

Fastland eller öar? Det må väl vara var och ens tycke. Men Grekland är känt över hela världen just för sina fantastiska öar! Sol och sandstränder, god mat och trevliga människor osv... Naturligtvis finns detta i kustbandet även på fastlandet. Och inlandet är säkert intressant även om det inte finns salta bad...

Jag har varit upp till Delfi och ner till Korint och lite runt, men jag skulle gärna vilja se mer av fastlandet. Det var för många år sedan när jag med familjen körde ner med egen bil på en långsemester.

Som ensamstående, som dessutom ska betala för lyxsvit för två katter under min bortavaro, har jag inte råd att hyra bil och ta mig runt på fastlandet. Jo, jo, det finns buss och tåg... Men då tappar jag mycket flexibilitet. Det är mycket enklare, och billigare, för mig att flyga till Athen för att ta mig ut i Cycladerna, eller direkt till en ö.

Jag tror det handlar om tillgänglighet, bekvämlighet, pengar, tid, vana och just detta att de flesta hamnade på en Grekisk ö på första resan och blev "betuttade..." över hur "gulligt" det var... Och så fortsätter man utforska öar. Det finns ju inte mycket till alternativ...

De flesta reseföretag har 90% av resorna till öarna. Resten är Athen eller Thessaloniki. Oupps, höll på att glömma Parga... Orten Gud glömde...

Det finns väl bara tre flygplatser på fastlandet där internationella flyg landar? Kavalla, Thessaloniki och Athen. Hur många öar tar emot internationella flyg? Samos, Lesvos, Kos, Rhodos, Karpathos, Kreta, Santorini, Skiatos, Korfu, Myconos (inte från Sverige idag men från andra länder)... Jag har säkert glömt några stycken... Det är ju inte undra på att vi hamnar på öarna.

Jag vet inte hur mycket Grekiska staten styr detta, men de Svenska resebolagen skickar uppenbarligen gärna sina resenärer till öarna... Men de ändrar sig säkert om det kommer större krav på resor till fastlandet. Till intressanta byar på fastlandet där man inte kan bada i havet...

Jag kan framför mig se bilden av familjen med två 12-13-14-åringar som verkligen sett fram mot att bada i Medelhavet och som hamnar i en by på fastlandet långt från all ära och redlighet... Och salta bad... Två ungar som är extremt kulturellt intresserade, INTE!, och som studsar upp och ner med åskmoln svävande över huvudet...

Tiden, pengarna och barnen styr! Och då hamnar man lätt på någon ö... Det är enklast, snabbast och billigast! Även om de vuxna kanske skulle vilja se mer av fastlandet.

Det är väldigt många faktorer som påverkar var man hamnar på semestern. Och det är trots allt så att totalt sett så åker de flesta med charter på ett eller annat sätt. Och då finns det ett ytterst begränsat utbud av resmål på fastlandet! Det är öarna som gäller!

Även om man inte har barn som skall tas hänsyn till så finns det ju inga arrangerade resor till fastlandet som är intressanta. Och ska man fixa allt själv så blir det tämligen dyrt...

Peter
Svara med citat