Sv: Bildgåta 462
Du kan missionera om du vill JohnS, men jag får också en känsla av kritik mot de som inte åker till fastlandet, i dina inlägg. Det är ju bra om du inte menar så.
Jag ser på saken lite så här, att var jag än åker så väljer jag egentligen bort alla andra platser i världen just då, till förmån för den plats jag åker till. Grekland är ju bara en futtig liten procent (promille?) av jorden, så varför ska man åka dit överhuvudtaget?? Borde man inte bli nyfiken på resten av världen istället för att bara åka dit?
Och var jag än åker så ser och upplever jag bara en viss procent av det som finns där. Var går gränsen för att jag "känner" en plats?
Jag väljer platser att åka till efter vad jag vill uppleva. Om jag vill vandra i fjäll så väljer jag svenska fjällen eftersom de är överlägsna de grekiska och alla andra när det gäller vildmark. Om jag vill se fjorder så väljer jag Norge eftersom de är överlägset vackra i hela världen. Om jag vill uppleva kultur så väljer jag... osv. När jag vill bada i ett ljummet hav väljer jag Grekland och när jag ändå är där passar jag på att uppleva mer av det som finns där.
Så enkel är min livsfilosofi just nu. Kanske kommer den att ändras, kanske inte. Men inte ändras den för att det finns människor som påstår att jag missar en massa av Grekland. Det vet jag nämligen redan, men det rör mig inte i ryggen.
För övrigt anser jag att turism är typiskt grekiskt. Det var ju grekerna som uppfann den moderna turismen.
|