Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2005-06-17, 01:24
jensohlsson jensohlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 25
Standard Sv: Den splittrande stenen

Jag har nu (förra sommaren) vid 25 års ålder och efter ungefär 21 besök på Patmos masat mig upp i grottan efter mycket tjat från några förstagångsbesökare som var på Patmos förra sommaren.

Det var väl "så där".

På plussidan:

Gratis
Kulturellt.
"Jag-var-där".
Svalt (inne i grottan).

På minussidan:
* Fruktansvärt varmt utanför.
* Ännu värre att gå i långbyxor mitt på dagen, som man som någorlunda anständig turist har det goda omdömmet att klä sig i när man besöker super-duper-över-jävligt heliga platser.
* Besvikelsen över hur fattig grottan faktiskt var. Den innehåller förutom en massa religiös inredning av gammalt snitt, en silverklädd grop i väggen där Johannes låg och vilade sitt huvud, samt en silverinfattad mindre grop där han hade sin hand. Dessutom har grottan ett sjusst tak som i mitten är så lågt att man lätt slår i huvudet.

Sen bar det av till klostret. Det var ungefär likvärdigt med grottan, fast lite magnifikare. Dock med 5 busslaster jänkare med guider och grejer, vilket gjorde det ganska trångt (och fruktansvärt varmt).

Slutomdömme: Har man inte besökt ställena tidigare så kan man göra det, för att ha gjort det. Har man redan besökt grotttan och klostret kan man förvissor själv bilda sig en uppfattning om man vill dit igen, men jag föredrar i så fall stranden.

/Jens
Svara med citat