Sv: Ny båtluffare - behöver hjälp
Hej
Jag håller med om att de flesta luffare håller sig ifrån högsäsongen. Vi har inte heller luffat i Kykladerna under högsäsong. Under mellansäsongen på Naxos och Paros har vi betalat 35-50 euro (för två vuxna och två barn 11 och 14) för lägenheter som har pool.
Förra året var vi dock en vecka på Kefallonia i augusti och då gjorde vi så att vi bokade de två första nätterna. Det var mycket turister på ön och faktiskt inte helt lätt att hitta boende. Med pool betalade vi runt 80 euro för en studio.
Kykladerna upplever jag dock som lite billigare och tillgången på hotell åtminstone på Naxos och Paros betydligt större. Kanske kan det ge lite ledning om prisläget.
Vi brukar alltid ta med lite telefonnummer till hotell som ser bra ut. På Kefallonia hade vi stor nytta av dom. Istället för att jaga runt och leta var det bara att luta sig tillbaka och använda telefonen. Det verkar som att de som har bra hemsidor på engelska även talar engelska bra.
På Paros har vi bott några nätter på Kritori Bay som annonserar här på Kalimera. Då i slutet av juni 2005 vill jag minnas att vi betalade 40 Euro för en stor studio. Vi ringde dagen innan och gjorde upp om priset.
Rygga eller väska ?
I början av 80-talet när all flängde runt i Europa med tåg och båtar och alla hade ryggsäck. Då använde jag väska.
Nu när det är betydligt vanligare med väska har jag naturligtvis bytt till ryggsäck. Det är sant att det sällan handlar om några längre promenader. Det finns alltid skjuts att uppbringa.
Tycker dock att det blir klart mer flexibelt med ryggsäck. Kanske är man mer sugen på en Frappe än att kasta sig i händerna på rumsraggarna. En liten tur på byn i väntan på nästa båt. Hittat en riktigt mysig hörna på båten där man har utsikt, det blåser så där lagomt. Har någon mot förmodan ställt en bänk där är den knappast ledig. Med ryggsäck har man det perfekta ryggstödet med sig.
MVH Jonas
Senast redigerad av jonasw den 2007-04-13 klockan 09:40.
|