Min øy-følelse er nok litt forskjellig fra det de fleste av dere beskriver. Jeg vil også gjerne være nær hav eller sjø, men gjerne på en større øy, eller på fastlandet også. En liten øy gir mer følelse av å være innestengt, uten den frihet jeg gjerne vil ha i ferien.
Det kan nok komme av min bakgrunn på Vestlandet, både barndom og ungdom ved fjorden, og senere mange år på en øy. Begge steder var vi avhengig av ferje for å komme noe som helst sted. Jeg føler nok at jeg har tilbrakt en altfor stor del av mitt liv på ferjekaier og på ferjer allerede. Så jeg tror jeg foretrekker å reise et sted hvor jeg kan ha friheten til å forflytte meg mellom ulike steder og oppleve ulike miljøer uten å være avhengig av å lese ferjeruter og måtte tilpasse meg til disse. For oss vestlendinger (hvertfall for noen av oss) forbindes ikke ferjeruter med den friheten man ønsker i ferien....
Jeg er nok heller ikke så typisk sol-og-bad-turist som de fleste, så jeg tar gjerne noen dager i innlandet også, det har så utrolig mye å by på, det også. Men havet bør være der, om ikke hver dag, så en del av ferien.