Hej miapia.
Vi har varit på nästan samtliga tre ställen.
Rethymno är ju en stad på drygt 20 - 25 000 invånare men trots det "mysig" och man kan nog även säga genuint grekiskt (om man nu inte med genuint grekiskt menar "små sömninga byar"

). Stranden i Rethymno var såvitt jag minns det sandstrand och rätt så OK. På kvällen var det rätt så trevligt att vandra efter strandpormenaden och se på folklivet - varning bara för inkastarna som "överföll" en, vill man slipp dessa så välj hellre gränderna ovanför strandpromenaden.
Det finns en hel del sevärdheter i Rethymno om man inte bara vill sola och bada och sammafattningsvis var vi mycket nöjda med Rethymno.
OBS! Vi sprang på "lottsäljare" som när man vann högsta vinsten försökte få oss att köpa dyra respaket till hotell runt om i världen - bara strunta i dem...
Kato Stalos har vi inte varit i men däremot grannbyn Kalamaki vilken vi reste till i början av april. Kalamaki var rätt så liten och inte mycket hade öppnat så tidigt. Däremot hyrde vi cyklar i Kato Stalos och minnesbilden var att KS är en större by men så mycket mera har jag inte att säga om den.
Ag. Georgius - vi bodde på Blue Sea, byn har väll ca 1 000 - 1 500 fastboende men rätt så många hotell och hyfsat utbud av restauranger.
Eftersom huvudgatan är en "ändgata" så var det inte allt för mycket trafik (åtminstone inte i början av juli då vi var där) och efter ett par kvällar har man sett det mesta av byn. Fördelen med byn är att det mesta ligger nära, stranden, tavernor/restauranger m.m.
Hoppas det är till hjälp - fråga annars på så skall jag svara så gott jag kan.
//Åke