Oj, det var många saker jag ville kommentera här ovan. Men det blir lite för många citat.
Kontentan av det väsentliga är att man ska se till att ha en ordentlig reseförsäkring. Inte den skiten som säljs tillsammans med resan, utan ett ordentligt tillägg till hemförsäkringen. Den kostar inte många kronor i månaden och gäller året om. Oavsett hur många resor man gör. Årskostnaden brukar vara ung. samma som för försäkringen man erbjuds när man man beställer EN biljett... Den brukar dock ha en begränsning på 40 - 45 dagar per resa. Ska man vara borta längre måste man ha ytterligare tillägg. Men de flesta här klarar sig väl inom den tiden...
I samband med en tråd här för 6 - 8 månader sedan, om just detta, kontaktade jag mitt försäkringsbolag och gick ordentligt igenom "sorry, jag missade flyget - problematiken

" .
Under förutsättning att jag inte slarvat, eller varit oaktsam, ersätter de mig med ny biljett hem, hotellrum om så behövs (man kan ju bli inblåst flera dagar...), plus att jag får "dagpenning" för att kunna äta och leva... Vad kan jag mer begära?
Jag måste naturligvis ha kvitton och dokumentation på vad som hänt. (Hamnpolisen kan tex skriva ut intyg om att färjan var inställd.) Jag får ersättning om färjan var försenad eller inställd pga tex blåst eller strejk. Samma gäller om taxin/bussen som skulle köra mig till färjan krockar och jag inte kommer i tid och missar färjan...!!! OBS! Det gäller även omvänt. Dvs om jag missar flyget ut! Tex om de förbannade tågen över Öresundsbron är försenade i vanlig ordning...
Jo, det är liiiite frestande...

(Hur svårt är det att fixa ett Intyg på ett ställe i Grekland där man har kompisar. Några Ouzo och/eller 10 - 20 € under bordet så har man förlängt sin resa några dagar...) Men det skulle ALDRIG falla mig in att göra något sådant...
Nu har jag inte missat något flyg ännu, phuuu

. Och därmed inte behövt testa om försäkringsbolaget står upp till sina löften. Men när detta var uppe förra gången så pressade jag dem rätt hårt på olika situationer. Så killen jag pratade med blev tvungen att kolla "uppåt" och ringa tillbaka och komplettera sitt svar... Och han sade att så här fungerar min försäkring...
Oaktat detta att missa flyget så bör man se till att ha ett ordentligt skydd under resor. Stölder, olyckor... Mycket kan hända. Se över försäkringarna! Alltför många slarvar med det...
Det stora problemet kan ju vara att man troligtvis måste ligga ute med pengar för att ta sig hem. Men det var därför Gud uppfann kreditkortet...! (Min kompis Kurt... KreditKurt...

Ibland ser han lite sliten ut...

)
Sedan skadar det ju inte att ha försäkringsbolagets telenr i mobilen eller på en lapp någonstans... De kanske kan hjälpa till.
Fråga till SteffTee: Kan tänka mig att du snikar dig med på någon kärra via jobbet... Fast den går ju då till ARN. Vet du om det finns någon vid samma tidpunkt, eller senare, till KPH? Kommer inte åt Amadeus längre...
Peter