Visa ett inlägg
Gammal 2007-03-27, 17:51
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Bästa RAKI på Kreta

"Hvis du leser dette, lars, har du noe tips om hva man gjør når man møter folk som vil spandere raki, når man er på tur med bil? Man møter bare hoderisting og avvergende vifting med armene hvis man skylder på at man kjører. Som Niko på Hotel Ilingas sier: Man greier ikke å kjøre rett fram etter å ha drukket raki, men veiene på Kreta er jo så svingete at man alltid burde drikke akkurat passe mye til at det faller helt naturlig å følge dem."

Vännen Niko har naturligtvis rätt, det gäller att dricka rätt mängd, vilket då helt beror på vilken väg man skall köra. Ju krokigare ju mer raki??
Det är klart att man skall vara försiktig och inte dricka när man kör bil, men rakin är ju inte så stark (18-22 %) så ett ? glas är nog ok.
Polisen har ju blivit mer på alerten vad gäller alkohol och hastigheter efter påtryckningar från EU, men greker och bestämmelser är inte alltid kontanta med varandra.
Kretensarna själva kan ju klämma i sig en hel del men oftast sker det ute i byarna och uppe i bergen där polisen själv tar sig ett glas då och då.
Jag vet inte hur det är i Norge men här i Sverige finns ju s k brännvinsvägar dvs vägar som man nyttjar då man kanske tagit sig en dram eller två. Småvägar eller skogsvägar som lokalbefolkningen använder vid dylika tillfällen.
Dryckesvanorna i Grekland är dessutom lite annorlunda än våra. Det kan lika gärna vara vin som konsumerats och det är i vissa fall nästan lika starkt.
Kretensarna drar sig ju inte för att blanda sitt vin med Coca-Cola eller Sprite.
Detta går väl tillbaka till de gamla minoernas tid där de blandade 3 delar vatten(ibland saltvatten) med 2 delar vin och smaksatte vinet(?) med timjan. rosmarin, myrten och honung. Jag tror jag föredrar dagens fina tsikoudia framför det minoiska vinet.
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat