Sv: Bästa RAKI på Kreta
Jeg er nok enig med Lars. Når man får god raki, er det en "gudadryck", og det får man oftest hvis man får smake drikken fra private flasker. På tavernaene er kvaliteten ganske blandet. Men god raki kan man få på de merkeligste steder.
Jeg ble kjent med en kar som hjalp familien med drift av et minimarked utenfor Chania, uten å spesifisere nærmere hvor. Etter noen kvelder med lange samtaler i den stille tiden på slutten av kvelden, var han bak melkekartongene i kjøleren og fant fram sin rakiflaske som var produsert av faren i Kissamos, så man behøver ikke å dra ut i de fjerne landsbyene for å smake virkelig god raki.
En av kelnerne på favorittrestauranten Myrovolos (før de byttet kokk) i Chania, pleide trekke meg med ut på kjøkkenet for å skåle i raki, og det var så absolutt ikke fra den flaska de serverer fra når man får regningen. Han hadde ikke lov til å drikke med gjestene inne i restauranten.
Men raki, eller tsikoudia, hører så absolutt Kreta til, og smaker best der og da. Og jeg tror den krever en tilvenning før man virkelig setter pris på den.
Hvis du leser dette, lars, har du noe tips om hva man gjør når man møter folk som vil spandere raki, når man er på tur med bil? Man møter bare hoderisting og avvergende vifting med armene hvis man skylder på at man kjører. Som Niko på Hotel Ilingas sier: Man greier ikke å kjøre rett fram etter å ha drukket raki, men veiene på Kreta er jo så svingete at man alltid burde drikke akkurat passe mye til at det faller helt naturlig å følge dem.
|